Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Kalmar kn, GAMLA KYRKOGÅRDEN 1

 Anlaggning - Beskrivning

Beskrivning
Gamla kyrkogården är tagen ur bruk sedan lång tid tillbaka och är därför en fornlämning.
En fornlämning är en lämning efter människors verksamhet i äldre tider som är varaktigt
övergiven. Fornlämningar är skyddade enligt 2:a kap. Lagen om kulturminnen.


Beskrivning av kyrkogården
Allmän karaktär
Gamla kyrkogården har idag karaktären av en lummig park mellan konstmuseet, inrymt i det
gamla lasarettet, och Gamla stans trähusbebyggelse. Hela kyrkogården är gräsbevuxen och på
området växer ett antal höga träd. Gravvårdarna är utspridda över hela kyrkogården men flest
vårdar finns i söder och öster. I området finns också utplacerade stenar som markerar grunden
för den rivna kyrkan. För besökarna finns skyltar som visar in till kyrkogården, en
informationstavla och en minnessten med en planbild över den rivna kyrkan. I sydvästra
hörnet av kyrkogården ligger det Stagnellska gravkoret. På kyrkogården finns såväl stående
som liggande gravvårdar men de liggande hällarna är i majoritet. Kyrkogården har en
ålderdomlig karaktär. När man vandrar runt bland gravvårdarna får man en känsla av att tiden
här går långsamt. Gamla kyrkogården bildar en egen liten oas bortom vardagsbullret och
slottets turistström.

Omgärdning
Kyrkogården omgärdas i alla väderstreck utom sydväst av en kallmurad stenmur som bitvis
förstärkts med cement.

Ingångar
Markerade ingångar med dubbla svartmålade smidesgrindar i sydväst och nordost.

Vegetation
På kyrkogården växer flera gamla almar, lindar, kastanjer och hängask. En trädvårdsplan har
tagits fram och arbetet med att ersätta äldre träd i dålig kondition pågår.

Gångsystem
Utmed kyrkogårdens gräns i sydväst går en gång belagd med fint grus. Från denna går en
mindre gång fram till Stagnellska gravkoret. I övrigt är kyrkogården insådd med gräs.

Gravvårdstyper
Idag finns drygt 160 gravvårdar kvar på Gamla kyrkogården. Den äldsta av dessa gravvårdar
är en del av en häll från senmedeltid. Majoriteten av gravvårdarna är hällar av kalksten varav
flera kan dateras till 1600-tal. Det är dock vanligt att äldre hällar har återanvänts under 1700-
och 1800-talen. Spår av den äldre inskriptionen från 1600-talet finns i de flesta fall kvar. En
del av hällarna har en rik dekor. Vanliga symboler är timglaset, som ska påminna om livets
förgänglighet, dödskallar som symbol för döden, kalken och rosen som är kristna symboler.
De stående gravvårdarna är med några få undantag från 1800-talet. Här är antikens influenser
tydliga. Facklor och urnor är typiska antika symboler som står för det utsläckta livet
respektive sorgen. De används främst som dekor på vårdarna men i ett fall utgörs själva
vården av en urna. Det är gravvården över Jacob Balabrega från 1859. Urnan är av gulbrunt
lergods tillverkad av Höganäs. Formgivare var den danske skulptören Ferdinand Edvard Ring
som levde 1829-1886. Vanliga kristna symboler på vårdar från 1800-talet är korset och
fjärilen. Den sistnämnda återfinns både som puppa och som fjäril med utbredda vingar. Den
symboliserar själens flykt till en sällare tillvaro. Korset användes dels som dekor på vårdar
men också som form på själva vården. Korsen kan vara av sten men vanligare är
gjutjärnskors. Bland dessa får gravvård nr 53 över apotekaren Johan Christoffer Wigander
som dog 1856 sägas vara ett praktexemplar. Korset är 250 centimeter högt och 119 centimeter
brett.

Det är idag svårt att avgöra vilka gravvårdar som ligger på sin ursprungliga plats. Troligen
står de yngre vårdarna, från 1800-talets mitt, på sina ursprungliga platser. För de äldre
vårdarna fram till början av 1800-talet får man utgå ifrån att de flesta har flyttats från sitt
ursprungliga läge. I några fall vet vi med säkerhet att det är så. Det gäller t.ex. gravvårdarna
166-168. De låg tidigare inne i Bykyrkan. Enligt Bæhrendtz ska dessa tre vårdar i slutet av
1800-talet, alternativt början på 1900-talet, ha flyttats in i källaren under Kuretornet på
Kalmar slott. De flyttades senare tillbaka ut på kyrkogården, men när detta gjordes är inte
känt. De bör dock ha funnits där 1935 då Manne Hofrén omtalar dem i en skrivelse.