Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Stockholm kn, TERMINALEN 3 CITYTERMINALEN OCH WORLD TRADE CENTER

 Anlaggning - Beskrivning

Beskrivning
Cityterminelen och World Trade Center (WTC) är belägna i ett 300 meter långt byggnadskomplex från 1980-talets andra hälft beläget mellan Kungsgatan och Klarabergsgatan. Byggnaden är en överdäckning över de östligaste spåren vid Stockholms centralstation och utgör tak över den den del av stationen som är säckstation och trafikeras av bla tåg till Norrland, Uppsala och Arlanda Express.

Anläggningen är uppbyggd med fjärr- och flygbussterminalen Cityterminalen våningen ovanför spårområdet, dvs i gatuplan från Klarabergsviadukten och Kungsgatan. Bussarna angör gater på ett däck väster om byggnaden och även på nästa våning genom att köra in på en ramp i byggnaden. Gaterna är utformade med vindfångslika dörrslussar som passagerarna når från den invändiga vänthallen i två plan som nås från Klarabergsviadukten. När bussarna ankommer terminalen släpps passagerarna av på plattformen väster om byggnaden och kan antingen gå under ett skärmtak mot Centralstationen eller korsa bussgatan, komma in i vänthallen och nå centralstationen genom att gå i en glasad gång under Klarabergsgatan.

Arlanda Express nås antingen från en direktentré med taxistation vid Östra Järnvägsgatan, från den glasade gången mellan Cityterminalen och Centralen eller från en intern trappa med entré vid Kungsgatan.

Vid Klarabergsgatan och Kungsgatan finns huvudentréerna till WTC som disponerar stora kontorsytor i byggnadens övre delar. Kontoren ligger placerade längs en ryggrad av glasade hallar eller gallerior och den stora östliga är gemensam med Cityterminalen. I den entresolerade hallen finns bokningskontor, två caféer, två kiosker, biljettkiosk till flybussarna, toaletter och automater. Golvet är belagt med beige och rosa cementmosaik, pelare och väggytor är vita och släta liksom de tre glasade hissar som är placerade centralt. Det välvda glasade taket är uppbyggt av ett vitlackerat fackverk i stål.

Vid Klarabergsgatan är byggnaden snedställd mot gatan och kragar ut över trottoaren. Vid byggnaden finns prydnadsplanteringar av träd och buskar innaför ett lågt rostfritt staket på en polerad granitsockel. I öster, bakom en grind, leder en betonggång på betongkonsoler längs den sydligaste byggnadsdelens utsida.

Entréerna från Kungsgatan (WTC, Comfort Hotel Stockholm, Restaurang WTC, nattklubben Manhattan, Arlanda Express) är också belägna under utskjutande delar av byggnaden. Nivåskillnaden vid Kungsbron tas upp via en granittrappa och från den lägre nivån över Östra Järnvägsgatan leder en offentlig trappa ned till denna gata. Trappan är av betong med frilagd ballast, väggarna av polerad granit och handledarna av rostfritt stål. I luften ovanför gatunivån sträcker sig en delvis inbyggd gång längs byggnadskomplexet. Utanför Arlanda Express finns en taxistation med skärmtak av grått stål och söder om entrén bildas en återvändsgata belagd med betongplattor in mot centralstationen. En stålgrind förhindrar passage. I bottenvåningen mot Östra Järnvägsgatan är byggnaden halvöppen för ljusinsläpp till spårområdet.

Plattformen väster om byggnaden har en asfalterad körbana och trottoarer belagda med betongplattor och betongsten. Längs den västra sidan där ankommande bussar angör sträcker sig ett välvt glasat skärmtak i vit stålkonstruktion. Under taket finns en taxikö bakom ett kättingstaket redo att plocka upp ankommande resenärer. Mot spårområdet skyddar en välvd glasad vägg av bruneloxerad aluminium på en bas av betong. I norr blir plattformen bredare för att fungera som bussuppställningplats och bilparkering och här skyddar ett utåtlutande stålnätsräcke.

På andra sidan plattformen, vid gaterna, rör man sig på en trottoar längs den indragna bottenvåningen. Här finns vid sidan av gaterna två entréer till terminalhallen och en ut- och infart för personbilar till ett internt parkeringshus och varor till WTC.