Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster UPPSALA FJÄRDINGEN 22:1 - husnr 1, UPPSALA DOMKYRKA

 Byggnad - Värdering

Uppsala domkyrka (akt.), UPPSALA DOMKYRKA (akt.)
5/1/05
Motivering
Uppsala domkyrka är Nordens största katedral. Påbörjad på 1270-talet som en treskeppig basilika med enskeppiga korsarmar och fullbordad med två västtorn under 1400-talet. Kyrkan är senare flera gånger ombyggd bl.a. till följd av återuppbyggnad efter brand. I dag präglas kyrkan invändigt av den stora restaurering som ägde rum 1885-93 efter arkitekten Helgo Zettervalls ritningar. Interiören förenar 1200- 1300-talets höggotik med det sena 1800-talets målade dekor och fasta inredning. Interiören präglas av en stor rymd och höjdkänsla. Det här är gotik besläktad med de stora katedralerna i norra Frankrike och som knappast har någon motsvarighet i Norden. Ändå har den med sina stora slutna murytor i klerestorie- och triforievåningen en inhemsk prägel. Åtskilliga gravmonument från 1500-1700-talen präglar starkt interiören. Gustav Vasas gravkor och Katarina Jagellonicas kor hör till de mest framstående exemplen på gravkonst i norden från 1500-talet. Predikstolen ritad av Nicodemus Tessin d. y. och utförd av Burchardt Precht i överdådig barock från 1710 är ett av de mest framträdande inslagen i interiören liksom den stora orgelfasaden i nygotik. Smidesgrindarna till gravkoren håller en hög konstnärlig kvalitet. Kyrkan har vidare en framstående samling inventarier bestående av bl.a. äldre textilier, S:t Eriks relikskrin från 1579, ljuskronor, liturgiska kärl och begravningsvapen.

Exteriören är jämfört med interiören ganska enkel och detaljfattig till följd av de skyddsarbeten som utfördes under flera årtionden på 1900-talet. De mest utmärkande dragen i exteriören, förutom de höga tornspirorna, är de medeltida portalerna i norr, söder och väster som är exempel på en formrik gotisk stenhuggarkonst.

Att särskilt tänka på vid användning och förvaltning av kyrkoanläggningen och byggnaderna

* Uppsala domkyrka är unik i Sveriges medeltida arkitektur genom sin storlek och har i arkitektoniskt, konsthistoriskt avseende ingen motsvarighet inom landet.
* Domkyrkan dominerar Uppsalas stadsbild och är synlig vida omkring staden. Domkyrkan har ett omistligt värde för Uppsalas silhuett.
* Domkyrkans kor är den främsta motsvarighet till den franska höggotikens arkitektur som finns i Norden vilket gör den unik i konsthistoriskt avseende.
* De skulpterade portalerna i norr, söder och väster är högtstående exempel på medeltidens stenhuggarkonst.
* Interiören präglas av den medeltida arkitektoniska uppbyggnaden med slanka knippepelare och höga, spetsbågiga valvbågar vilka fullbordats med det sena 1800-talets dekorativa måleri på väggar och valv till ett arkitektoniskt helgjutet och estetiskt övertygande rum av hög konstnärlig och kulturhistorisk betydelse.
* Gravkoren i kyrkan, i synnerhet Katarina Jagellonicas och Gustav Vasas från 1500-talets slut, har genom sin konsthistoriska och personhistoriska betydelse ett oskattbart kulturhistoriskt värde.
* Gravmonumenten i domkyrkan hör till de förnämsta exemplen på gravkonst i Sverige från 1500-1700-talen genom att de är så många, så påkostade och utförda av framstående konstnärer. Den enda motsvarigheten i Sverige är Riddarholmskyrkan i Stockholm
* Predikstolen från 1710 är ett verk av sin tids mest framstående konstnärer och ett överdådigt exempel på barockens konsthantverk. Detta ger den ett mycket högt konsthistoriskt värde.
* Stålkonstruktionerna i taket och de höga tornspirorna är ett framstående exempel på det sena 1800-talets ingenjörskonst och äger ett stort byggnadsteknikhistoriskt värde.
* De tekniska installationerna för el, värme, brandlarm, ljud mm är mycket diskret inplacerade vilket är av stort värde för upplevelsen av kyrkorummet.
* Smidesgrindarna till gravkoren håller en hög konstnärlig kvalitet och är formade efter ritningar av bl.a. Carl Hårleman och Carl Fredrik Adelcrantz.
* Inventarier såsom S:t Eriks relikskrin, Skånelaskåpet samt de äldre textilierna m.fl. har ett mycket högt konstnärligt och kulturhistoriskt värde. Textilsamlingen är anmärkningsvärt intressant även sett i ett internationellt sammanhang.