Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Stockholm kn, RIKSBY 1:3 M.FL. BROMMA FLYGPLATS

 Anläggning - Värdering

BROMMA FLYGPLATS
1/26/07
Motivering
Bromma Flygplats utgör till största delen en kulturhistoriskt särskilt värdefull miljö utpekad i Stockholms översiktsplan.

Riksby 1:47 hus 1 och hus 2 är statliga byggnadsminnen.

Blå = Fastighet/fastigheter vars kulturhistoriska värde motsvarar fordringarna för byggnadsminnen i kulturminneslagen. Fem av byggnaderna på Bromma Flygplats har synnerligen stora kulturhistoriska värden som motsvarar fordringarna för byggnadsminnen i kulturminneslagen. Detta gäller Riksby 1:47 hus 1 och hus 2, Trafikflyget 3 hus 4, Trafikflyget 1 hus 2 och 4.

Grönt = Fastighet/fastigheter med bebyggelse som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt. Fem av byggnaderna på Bromma Flygplats har särskilda kulturhistoriska värden. Detta gäller Riksby 1:5 hus 2, Riksby 1:3 hus 13, Trafikflyget 4 hus 1, Trafikflyget 5 hus 1, Trafikflyget 6 hus 3.

Gult = Fastighet/fastigheter med bebyggelse av positiv betydelse för stadsbilden och/eller av visst kulturhistoriskt värde. Många av de övriga, ej ovan nämnda, byggnaderna på Bromma Flygplats har detta värde.

Anläggningen rymmer även ett antal hus av enkel karaktär som ej är klassificerade, liksom enstaka byggnader som är uppförda efter 1990.

Helheten
År 1929 reserverades det öppna fältet i norra delen av Riksby för en flygplats och 1934 utlystes en arkitekttävling för utformningen av flygplatsens byggnader. Det vinnande förslaget ritades av arkitekt Paul Hedqvist, som kom att utforma de flesta av anläggningens byggnader. Bromma flygplats stod klar våren 1936 och invigningen var en avgörande händelse i Stockholms kommunikationshistoria; detta var huvudstadens första storskaliga nationella och internationella flygplats

Bromma Flygplats har som helhet, med byggnader, landningsbanor och tekniska installationer med mera, mycket stora samhällshistoriska och infrastrukturhistoriska värden, vid sidan av de specifika arkitektoniska, arkitekturhistoriska o.s.v. värden som de enskilda husen har. I kraft av sin långa och obrutna användning som flygplats har anläggningen mycket stora kontinuitetsvärden, liksom stora pedagogiska värden eftersom anläggningen berättar både om Stockholms och flygplanstrafikens utveckling under närmare 70 år. Den samlade helheten har mycket stora miljöskapande och stadsbildsmässiga värden.

Riksby 1:47 hus 1 och hus 2 är statliga byggnadsminnen.

Byggnaderna
Riksby 1:47, hus 1, hus 2
Blå = Fastighet/fastigheter med bebyggelse vars kulturhistoriska värde motsvarar fordringar för byggnadsminne i kulturminneslagen. Fastigheten/fastigheterna ingår i en kulturhistoriskt värdefull miljö utpekad i Stockholms översiktsplan.

Riksby 1:47, hus 1. Byggnaden uppfördes år 1935, som stationsbyggnad för flygplatsen. Byggnaden har trots senare förändringar bibehållit den ursprungliga helhetsgestaltningen genom att arkitekten Paul Hedqvist också utformat tilläggen.

Riksby 1:47, hus 2: Hangar A uppfördes 1935-36. Under 1950-talet blev byggnaden konverterad till terminalbyggnad, vilket innebar betydande förändringar i det inre och yttre, gestaltade av arkitekten John Ivar John. Under perioden från 1960-talet har vissa smärre förändringar i det inre skett, liksom tillbyggnader med avgångs- och ankomsthallar. Byggnadernas äldre volymer liksom delar av den ursprungliga arkitekturen är dock bevarade, detta gäller även ursprungliga byggnadskonstruktioner.

I september 2000 förklarade regeringen de bägge husen som statliga byggnadsminnen. Motiveringen fastslår att byggnaderna är monument över en viktig kommunikationshistorisk period med hög arkitektonisk kvalitet och att de är tidiga och autentiska exempel på en modernistisk flygplatsarkitektur, samt att husen har stora byggnadsteknikhistoriska värden, liksom kontinuitetsvärden.

Riksby 1:5, hus 2 Hangar 4
Grönt = Fastighet/fastigheter med bebyggelse som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt.

Riksby 1:5, hus 2 är bebyggd med Hangar 4 uppförd 1956. Hangaren karaktäriseras av enorma skjutportar av trä, bågvälvt tak, järnbalkar och stora glasade partier med järnspröjs. Byggnaden är välbevarad, och utgör ett väl gestaltat exempel på modernistisk flygplatsarkitektur och har dessutom stora samhälls- och infrastrukturhistoriska värden. Att byggnaden fortfarande används för sin ursprungliga funktion tillför betydande kontinuitetsvärden.

Riksby 1:3 Hus 13
Grönt = Fastighet/fastigheter med bebyggelse som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt. Fastigheten/fastigheterna ingår i en kulturhistoriskt värdefull miljö utpekad i Stockholms översiktsplan.
Riksby 1:3, hus 13 är bebyggd med en flygverkstad uppförd på 1950-talet. Byggnaden utgör ett välbevarat exempel på modernistisk flygplatsarkitektur och har dessutom stora samhälls- och infrastrukturhistoriska värden. Att byggnaden fortfarande används för sin ursprungliga funktion tillför betydande kontinuitetsvärden.

Trafikflyget 3, hus 4
Blå = Fastighet/fastigheter med bebyggelse vars kulturhistoriska värde motsvarar fordringar för byggnadsminne i kulturminneslagen. Fastigheten/fastigheterna ingår i en kulturhistoriskt värdefull miljö utpekad i Stockholms översiktsplan.

Trafikflyget 3, hus 4, var ursprungligen en hangar uppförd 1943-43. Hangaren är ombyggd till butik men bevarar sin ursprungliga intressanta arkitektur inklusive skjutportar samt bevarad träkonstruktion. Byggnaden utgör ett synnerligen väl gestaltat exempel på modernistisk flygplatsarkitektur och har dessutom stora samhälls- och infrastrukturhistoriska värden.

Trafikflyget 6, hus 3
Grönt = Fastighet/fastigheter med bebyggelse som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt. Fastigheten/fastigheterna ingår i en kulturhistoriskt värdefull miljö utpekad i Stockholms översiktsplan.

Trafikflyget 6, hus 3 uppfördes 1948-50 efter ritningar av Paul Hedqvist som garage/bensinstation och kontor för bensinbolag. De två olika funktionerna avspeglar sig i det yttre genom huset består av två sammanlänkande byggnadskroppar i olika höjd. Byggnaden utgör ett välbevarat exempel på modernistisk flygplatsarkitektur och har dessutom stora samhälls- och infrastrukturhistoriska värden. Läget invid Ulvsundavägen tillför särskilda stadsbildsvärden.

Trafikflyget 4, hus 1
Grönt = Fastighet/fastigheter med bebyggelse som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt. Fastigheten/fastigheterna ingår i en kulturhistoriskt värdefull miljö utpekad i Stockholms översiktsplan.

Trafikflyget 4, hus 1 är bebyggd med kontorsbyggnad om fem våningar, uppförd på 1940-talet och ritad av arkitekten Paul Hedqvist. Huset var för sin tid oerhört modernt i funktionalistisk stil. Byggnaden är i huvudsak välbevarad, arkitekturen är välgestaltad och byggnaden har stora samhälls- och infrastrukturhistoriska värden som en ursprunglig del av flygplatsen.

Trafikflyget 1, hus 4, hus 2 Hangar 1 och 2
Blå = Fastighet/fastigheter med bebyggelse vars kulturhistoriska värde motsvarar fordringar för byggnadsminne i kulturminneslagen. Fastigheten/fastigheterna ingår i en kulturhistoriskt värdefull miljö utpekad i Stockholms översiktsplan.

Hus 2, hangar 2, invigdes i mitten på 1940-talet och var då, tillsammans med flygplatsens hangar 3 (Trafikflyget 5 hus 1), Europas största i sitt slag.

Hus 4, hangar 1, stod färdig 1942. I byggnaden tillverkades flygvapnets svenska jaktplan J 22 under andra världskriget. Efter kriget togs hangaren i bruk av ABA och SAS.

De två f.d. hangarbyggnaderna är idag ombyggda till stormarknader, med åtföljande invändiga ändringar och yttre tillbyggnader. Byggnaderna bevarar dock i huvudsak sina ursprungliga volymer och imponerande arkitektoniska gestaltning utvändigt, med stora glaspartier, delvis synliga stålkonstruktioner mm. Även i det inre är konstruktionerna delvis synliga, liksom delar av de ursprungliga rumsvolymerna. De två byggnaderna utgör synnerligen väl gestaltade exempel på modernistisk flygplatsarkitektur och har dessutom mycket stora samhälls- och infrastrukturhistoriska värden som ursprungliga delar av flygplatsen. Läget invid Ulvsundavägen tillför särskilda stadsbildsvärden.

Trafikflyget 5, hus 1, hangar 3
Grönt = Fastighet/fastigheter med bebyggelse som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt. Fastigheten/fastigheterna ingår i en kulturhistoriskt värdefull miljö utpekad i Stockholms översiktsplan.

Trafikflyget 5, hus 1, hangar 3 uppfördes i slutet av 1940-talet och var tillsammans med hangar 2 (Trafikflyget 6 hus 2) Europas största hangarer på sin tid. Byggnaden är idag ombyggd till stormarknader m.m., med åtföljande invändiga ändringar och yttre tillbyggnader. Byggnaden bevarar dock sin huvudsakliga yttre volym, och utgör ett bra exempel på modernistisk flygplatsarkitektur och har dessutom mycket stora samhälls- och infrastrukturhistoriska värden som ursprunglig del av flygplatsen. Läget invid Ulvsundavägen tillför särskilda stadsbildsvärden.