Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Landskrona kn, HÄRSLÖV 37:1 HÄRSLÖVS KYRKA

 Anläggning - Värdering

Härslövs kyrka, HÄRSLÖVS KYRKA
6/26/15
Motivering
Kulturhistorisk karaktärisering för Härslöv kyrkoanläggning
Härslöv ligger i ett svagt kuperat öppet jordbrukslandskap som varit bebott sedan
förhistorisk tid. Kyrkan i Härslöv är omgiven av f.d. prästgård, f.d. kyrkstall från 1910
och församlingshem som tillsammans utgör en kulturmiljö.

Murarna och trädkransen som avgränsar kyrkogården från omgivningen är
betydelsefulla. Kyrkogården har en ålderdomlig karaktär med äldre gravstenar
oregelbundet placerade i gräs. Endast ett fåtal gravar har någon typ av omgärdning.
Den rika grönskan med lövträd på kyrkogården och trädkransen av lindar är vacker
och karaktärskapande. De moderna inslagen med urnlund och minneslund i norra
delen av kyrkogården är fint avgränsade med häckar mot den äldre delen.
Gravhällar från 1100-talet står uppställda mot kyrkväggen.
Den ”nya kyrkogården” ligger separat på avstånd från kyrkan och präglas av idealen
från sekelskiftet 1800/1900 med symmetriskt indelade gravkvarter med buxbom eller
sten kring gravplatserna. Många vintergröna träd ger ett lummigt intryck, gräsbesådda
delar och återlämnade gravplatser gör den dock något splittrad.

Kyrkan, byggd i början av 1100-talet eller eventuellt redan i slutet av 1000-talet, anses
vara en av de äldsta i Skåne. Långhus, kor och absid är byggda av skalmurar av
kvaderhuggen sandsten vilket är ovanligt. Delar av taklaget är återanvänt medeltida
virke. Muren mellan kor och absid på vinden är gjord av sandsten i tekniken opus
spicatum (fiskbensmönstrad) vilket bidrar till en tidig datering av kyrkan. Kyrkans
romanska murverk och taklag utgör ett värdefullt byggnadshistoriskt dokument.
Tornet från tidig medeltid byggdes om under 1400-talet till sitt nuvarande utseende.
På grund av den stora befolkningsökningen uppfördes vid mitten av 1800-talet de
båda korsarmarna, varav den mot norr ritades av C G Brunius. Ett tjugotal kyrkor i
Skåne byggdes till med två korsarmar vid den här tiden. Korsarmarnas trappgavlar och
blinderingar refererar till medeltidens former.
Gjutjärnsfönstren från 1890-tal med solbänkar av räfflat gjutjärn är tidstypiska.

Kyrkans interiör karaktäriseras av många olika tidsskikt.
Kyrkans inre domineras av kryssvalven från 1400-talet i långhuset och den interiöra
omgestaltningen på 1970-talet av Carl-Axel Acking där den gröna färgen på bänkarna
ska associera till den skånska bokskogen. Bänkarna har typisk sekelskifteskaraktär
1800/1900 med utsågade former i gavlarna som finns i många kyrkor men vanligtvis
är de ekådrade. Det gula tegelgolvet i långhuset är också från Ackings renovering.
Tyvärr är väggarna och valven målade med troligen latexfärg och färgen flagnar.

Av inventarierna är predikstolen den äldsta och mest anmärkningsvärda. Den är gjord
under 1600-talets första årtionde och hänförs till Jakob Kremberg och Statius Otto.
Korgen är överrikt dekorerad med skulpturer och reliefer av livfullt skildrade gestalter
med individuell utformning av figurerna. Kvinnorna i halvfigur är yppiga och
spänstigt framställda och anses skurna av Kremberg medan reliefen av uppståndelsen
är av Statius Otto. Jakob Kremberg hade en större träsnidarverkstad i Skåne och har
gjort ett flertal predikstolar och altaruppsatser till skånska kyrkor, där Gårdsstånga
kyrka utmärker sig. Statius Otto var en träsnidare från Lüneburg som hade verkstad i
Helsingör. Han har gjort skulpturer på predikstolarna i t ex Norra Rörum och Östra
Kärrstorps kyrkor.
Altartavlan, från 1857 av danske Thörrestrup, i milda dova färger med dunkelt ljusspel
är inspirerad av Caravaggio.
Absidens kalkmålningar från 1150-1175 togs fram 1978. Motivet är bland annat
Majestas Domini med omgivande evangelistsymboler som är det typiska motivet för
absider under romansk tid. Figurernas ansikte, händer och klädedräkternas veck är
omsorgsfullt återgivna. Målningarna är delvis skadade av tidigare fönster och
dörröppningar. Tribunbågen är dekorerad med stiliserat växtmotiv. Kalkmåleri från
romansk tid finns i ett 50-tal kyrkor i Skåne. Det är okänt vem som gjort målningarna.
Det är en viss visuell konkurrens mellan altartavlan som står i absiden och
kalkmålningarna. Altartavlan döljer delvis målningarna och det är mörkt i absiden.