Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Göteborg kn, LORENSBERG 9:3 GÖTEBORGS KONSTMUSEUM OCH DELAR AV GÖTAPLATSEN

 Anlaggning - Beskrivning

Beskrivning
Götaplatsen inramas av kulturinstitutioner som konstmuseet, konsthallen,
konserthuset och stadsteatern. Byggnadshöjderna runt Götaplatsen bildar en
succesiv stegring mot Konstmuseet, vilket förstärker Konstmuseets
monumentala verkan. Byggnaderna har ett släktskap med varandra mot
Götaplatsen genom enkla och stora kubiska volymer, flacka tak och
markerad takfot. Gemensamt för byggnaderna är det gula teglet och inslag
av exklusiva material.

Konstmuseet reser sig som en fond med sin monumentala arkadgång som
avslutning på Kungsportsavenyn. Terrasseringar och trappor av huggen
natursten utgör ett kraftfullt fundament till byggnaden som också förstärker
det storslagna formspråket.





Götaplatsen
Kungsportsavenyn ingick i 1866 års stadsplan. Redan på 1860-talet
planerades det som senare kom att bli Götaplatsen som en öppen och
monumental plats som avslut på Göteborgs nya paradgata. Stadsingenjör
Albert Lilienberg påbörjade år 1907 en plan med en monumental avslutning
på Kungsportsavenyn. I planen planerades för en offentlig byggnad som
skulle vara synlig i hela avenyns längd. Götaplatsen blev nu ett projekt som
syftade till att skapa en plats kantad med viktiga kulturinstitutioner och som
utgjorde en enhetlig och monumental arkitektonisk anläggning.
Tävlingsprogrammet angav att platsen skulle rymma bl a stadsteater,
konserthus, konstmuseum och konsthall ”ordnade på ett sådant sätt, att de
samverka med de allmänna byggnaderna till platsens monumentala
skarplynne”.

Konsthallen uppfördes samtidigt som konstmuseet och ritades av Sigfrid
Ericson och Arvid Bjerke. Stadsteatern uppfördes 1934 (ark. Carl Bergsten),
Göteborgs konserthus 1935 (ark Nils Einar Eriksson). Ett av Götaplatsens
främsta signum är Poseidonstatyn utförd av Carl Milles. Brunnskaret kom
på plats 1927 och kröntes med statyn år 1931. Markbeläggningen runt
Poseidon är av Fjäråsgnejs. På Götaplatsen finns också armatur i form av
praktmaster från jubileumsutställningen bevarade. Markbeläggningen runt
stadsteatern är klinkers (sannolikt från Höganäs) och samtida med
byggnaden. Bevarad marktäckning och armatur är en viktig del av
Götaplatsens uttryck och karaktär.