Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster GISLAVED KYRKAN 1 - husnr 1, GISLAVEDS KYRKA

Byggnad - foto

Altartavlan utgörs av en muralmålning utförd i alfrescoteknik, det vill säga kalkmåleri som målas vått-ivått,
till skillnad från alsecco där man kan vänta med att färdigställa de olika delarna av målningen.
Altartavlan tar upp korväggen i sin helhet och har därigenom fått en stark, monumental verkan.
I mitten av altartavlan skildras Jesus på korset och nedanför syns sörjande människor, närmast Maria och
Johannes. Till vänster finns Johannes Döpares dop av Kristus och till höger det kristna dop som S:t
Sigfrid förrättade för Olof Skötkonung. Uppgifter finns att S:t Sigfrid skulle ha passerat Gislaved på sin
vägen mellan Växjö och Husaby.
Färgskalan är ljus och blågröna kulörer liksom milt röda dominerar motiven. Sättet att skildra gestalterna
är på en gång både klassiskt och för sin tid modernt. Wallert anpassade sitt måleri till alfrescons teknik
och utnyttjade därigenom materialets naturliga egenskaper. Altartavlans motiv är därför mer skulpturalt
uppbyggd än målningarna i taket
Information
Altartavlan utgörs av en muralmålning utförd i alfrescoteknik, det vill säga kalkmåleri som målas vått-ivått, till skillnad från alsecco där man kan vänta med att färdigställa de olika delarna av målningen. Altartavlan tar upp korväggen i sin helhet och har därigenom fått en stark, monumental verkan. I mitten av altartavlan skildras Jesus på korset och nedanför syns sörjande människor, närmast Maria och Johannes. Till vänster finns Johannes Döpares dop av Kristus och till höger det kristna dop som S:t Sigfrid förrättade för Olof Skötkonung. Uppgifter finns att S:t Sigfrid skulle ha passerat Gislaved på sin vägen mellan Växjö och Husaby. Färgskalan är ljus och blågröna kulörer liksom milt röda dominerar motiven. Sättet att skildra gestalterna är på en gång både klassiskt och för sin tid modernt. Wallert anpassade sitt måleri till alfrescons teknik och utnyttjade därigenom materialets naturliga egenskaper. Altartavlans motiv är därför mer skulpturalt uppbyggd än målningarna i taket
V
2004
Helene Stalin
Gislavedint2.jpg
Jönköpings läns museum
© Rights reserved