Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster KARLSBORG MÖLLTORP 10:1 - husnr 1, MÖLLTORPS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

MÖLLTORPS KYRKA (akt.)
1997-08-15
Historik
Kyrkan uppfördes under 1200-talets andra hälft som en unggotisk salkyrka. Detta är en ovanlig kyrkotyp i Västergötland, där Mölltorps grannsocken och tidigare moderförsamling Ransberg likaså kan uppvisa en av periodens få nybyggda kyrkor. Båda har sakristior som skulle kunna vara samtida. Den skogiga och starkt kuperade bygden koloniserades sent och det förefaller - som traditionen berättar - rimligt att munkar bidrog med kunnade och resurser vid uppförandet av båda kyrkorna. Här var nämligen ett av passen för deras vandringsled mellan Varnhem och Alvastra. Sistnämnda kloster dominerade för övrigt totalt socknens jordägande under medeltid. Utrymmet över sakristian skulle ha kunnat tjäna som övernattningsrum. Det var vid 1200-talets mitt som Varnhem genomgick sin unggotiska nygestaltning och influenser från denna och domkyrkans arbeten spreds till de utbyggnader som företogs i en del av landskapets kyrkor. Mölltorps trefönstergrupp är ett typiskt tillskott vid korombyggnader kring 1300, men dess placering i västgaveln är ovanlig. En avbildning från senare hälften av 1600-talet visar att den södra långsidan hade två stycken små trefönstergrupper. Möjligen kan en av dessa ha flyttats till västgaveln i samband med 1700-talets fönsterupptagningar. Framför sydportalen tillkom, troligen på 1300-talet, ett timrat vapenhus.
Efter reformationen kom frälset att dominera socknen med släkterna Rosensköld, Stråhle och Krabbe. Dessa ligger bakom den påkostade barockinredning som kyrkan fick vid 1600-talets slut. Främst märks makarna Peder Stråhle och Elisabeth Krabbe som skänkte såväl predikstol och altaruppsats. Båda är i ett enhetligt och högt stående utförande som är fjärran från bondbarocken. Östfönstret runt vilket uppsatsen är byggt är som yngst från denna tid. Krabbe och Stråhle har ett gravskrank som nu står vid korets nordvägg, men som tidigare troligen inramat nedgången till gravkammaren i söder. De ansluter i stil med pyramiderna från 1704. Det är vid denna tid som traktens adelssläkter inrättar sina gravkammare under koret. Sannolikt är det under 1600-talet som takryttaren tillkommer.
Vid 1700-talets mitt skedde de sista stora förändringarna i kyrkorummet. Nya fönster togs upp. På norra sidan skedde detta 1740 och 1775. Fönstren på sydsidan togs upp 1768 samtidigt som det norra utökades. 1744 dekorerades taket och läktarbröstet av målarmästaren Johan Liedholm som räknas till Läcköskolan. 1775 upptogs västportalen och läktaren flyttades 1765. 1857 införskaffades en orgel.
Vid 1888 års restaurering revs vapenhuset av trä och ersattes av ett av sten, västportalen fick en utkragande nygotisk omfattning krönt av en vimperg. Den gamla slutna bänkinredningen hamnade som undergolv i koret och nya öppna bänkar insattes. Väggarna försågs med kvadermålning. Antagligen borttogs vid detta tillfälle pyramiderna framför koret. År 1918 gjordes diverse ändringar efter ritningar av arkitekt Anders Roland. Sakristian fick en egen ingång och försågs med ny kamin och skorsten. Det tidigare pulpettaket byggdes om till ett sadeltak. 1920 smyckades korfönstret med en glasmålning. 1923 införskaffades en ny orgel från Nordfors & Co., vilket föranledde en utvidgning av läktaren. 1934 hade församlingen tröttnat på vinterkyla och sotande kaminer. Således installerades centralvärme med ett pannrum under sakristian. Fem år senare drog man in el.
Vapenhuset från 1888 revs i samband med restaureringen 1942, då även västportalen omgestaltades och trefönstergruppen påträffades. Restaureringen syftade exteriört till att betona kyrkans tämligen oförstörda medeltida prägel och interiört till att låta barockinredningen få träda fram bättre. Invändigt gavs plats för ett nytt vapenhus under läktaren vilket avskiljdes med en brädvägg. Den nuvarande slutna bänkinredningen tillverkades för att bättre smälta in i barockatmosfären. Pyramiderna togs åter ned från vinden och gravskranken konserverades, liksom altaruppsats, predikstol, banér och takmålningar. Konservator var Olle Hellström i Skara. Restaureringens arkitekt var den rutinerade kyrkorestaureraren Adolf Niklasson. Restaureringen är typisk för tidens avlägsnande av det sena 1800-talets tillägg och en ambition att historiskt förankra kyrkorummet genom ett framhävande av äldre inredning, vanligen som i detta fall barockens. Drivande bakom restaureringen var komministern, A. Forsen. År 1985 utfördes nya konserveringsarbeten på inredningen. Under renoveringen 1989-90 inrättades toalett under läktaretrappan, samt förråd och kapprum under läktarens norra del. Vapenhuset fick nya dörrar och de västra bänkraderna togs bort för att ge mer utrymme, liksom de bänkar som ännu var kvar på läktarens nordsida. Sitsarna fick folievärme istället för de gamla radiatorerna. En ny orgel beställdes från Smedmans i Lidköping. Sakristian vitkalkades invändigt och blev av med sin skorsten. 2002 försågs det södra korfönstret med en glasmålning av Tomas Nordbäck.