Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

KIRUNA JUKKASJÄRVI BANDEL 100:17 - husnr 1, TRANSFORMATORHUS Ny sökning Tillbaka till sökning


Teckenförklaring Bakgrundskarta Copyright © Lantmäteriet
visa stor karta
Byggnadspresentation
TRANSFORMATORHUS (akt.), TRANSFORMATORHUS (akt.)

1912 - 1914

1912 - 1914

Norrbotten
Kiruna
Lappland
Jukkasjärvi
Jukkasjärvi församling
Luleå stift
Karvens väg 7

Samhällsservice och teknisk försörjning - Transformatorhus

Kommunikation - Transformatorhus

Kommunikation - Transformatorhus

Historik

Inventeringsår Ej registrerat

Övergången från ångdrift till elektricitet medförde att en helt ny typ av husbyggnader, s.k. transformator- och omformarestationer måste uppföras utefter järnvägarna. Zettervall varierade de nya byggnadernas arkitektoniska gestaltning och gav dem ofta en lika omsorgsfull behandling som stationshusen. Abisko östra hör till en av de mest säregna, han sammanförde där stationshus och transformatorstation i en enda byggnad. Sådana hus uppfördes i Abisko, Vassijaure och Torneträsk.

KÄLLA: Beslut - Övergång till byggnadsminne, Länsstyrelsen i Norrbottens län, 2005-07-01, Dnr 432-5811-04

Inventeringsår Ej registrerat

Övergången från ångdrift till elektricitet medförde att en helt ny typ av husbyggnader, s.k. transformator- och omformarestationer måste uppföras utefter järnvägarna. Zettervall varierade de nya byggnadernas arkitektoniska gestaltning och gav dem ofta en lika omsorgsfull behandling som stationshusen. Abisko östra hör till en av de mest säregna, han sammanförde där stationshus och transformatorstation i en enda byggnad. Sådana hus uppfördes i Abisko, Vassijaure och Torneträsk.

KÄLLA: Beslut - Övergång till byggnadsminne, Länsstyrelsen i Norrbottens län, 2005-07-01, Dnr 432-5811-04

Inventeringsår Ej registrerat

Abisko östra transformatorstation och stationshus uppfördes 1912-1914 efter ritningar av Folke Zettervall som var chefsarkitekt vid Statens järnvägars arkitektkontor under den tid då en stor del av de svenska järnvägarna elektrifierades.
Beslut om elektrifiering av Malmbanans sträckning från Kiruna till Riksgränsen togs 1908. Bandelen var den första längre bansträckning som elektrifierades i Sverige. Efter att Porjus kraftverk togs i bruk genomfördes elektrifieringen 1915. Det var då världens längsta sammanhängande driftprojekt och sågs av fackfolk som ett tekniskt mästerverk. Elektrifieringen ökade Malmbanans transportkapacitet be...

Läs mer i eget fönster

År 1912 - 1914 Nybyggnad
År 1912 - 1914 Nybyggnad

Folke Zettervall (Arkitekt)