Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Göteborg kn, STIGBERGET 713:94 MASTHUGGSKYRKAN

 Anläggning - Värdering

MASTHUGGSKYRKAN
6/9/05
Motivering
KYRKOANLÄGGNINGEN MASTHUGGSKYRKAN
MASTHUGGSKYRKAN är ett välkänt landmärke, i synnerhet för sjöfarare och från kyrkplatsen har man en storslagen utsikt över staden, hamnen och havet. Masthuggskyrkan byggdes mellan åren 1911-1914. Arkitekt var Sigfrid Ericson.

Kyrkan är sammanbyggd med en expeditionsbyggnad genom ett portvalv och tillsammans med de omgivande murarna mot väster och norr sluter byggnaderna runt en grusad kyrkoplan. I den norra muren finns två öppningar, ett stenvalv och en stiglucka. Anläggningen för tankarna till en borggård. En yttre mur av huggen natursten bildar en avgränsning mot omgivande berg och naturpark.

KYRKOBYGGNADEN är uppförd i en utpräglad nationalromantisk stil. Kyrkan har en oregelbunden form med många sammanlänkade individuellt utformade byggnadskroppar i olika höjd och form; långskepp och tvärskepp, kor med absid, sakristia, ett trapphus som är utformad som en separat byggnadsdel, flera förstugor och ett dominerande högt sidoställt torn. Kyrkan är till största delen uppförd i rött tegel och fältsten. Exteriören är sparsamt dekorerad med tegellister och blinderingar. Det branta tegeltaket är belagt med munk- och nunnetegel medan tornhuven är koppartäkt. Fönstren är rundbågiga och smårutsindelade.

INVÄNDIGT har Masthuggskyrkan en mycket tydlig nationalromantisk gestaltning. Taket av brunt liggtimmer dominerar rummet och står i kontrast till väggarna av massivt vitmålat tegel. Det smalare och lägre koret är tydligt avdelat från långhuset och markeras genom ett stort skulpterat triumfkrucifix över koröppningen. Långhuset avslutas i väster av ett dopkapell vars golvnivå är lägre än långhusets och vars tak är ett kupolvalv av vitmålat tegel.

Inredningen är med få undantag från byggnadstiden. Kyrkorummet är rikligt utsmyckat med skulpturer och ornament skurna i trä. Dörren till norra tvärskeppsläktaren är särskilt rikt skuren och har kvar originalytan. Inredningen är i huvudsak ritad av Sigfrid Ericson medan huvuddelen av skulpturerna är snidade av Ninnan Santesson och Henry Nilsson. Reliefer i granit förekommer också. Altaret och altarringen är utförda i täljsten och altarringen avslutas på var sida om altaret med ett postament som bär en ljusstake av smidesjärn. Bänkinredningen har troligen bevarad originalyta. Dopfunten, från 1991 är ritad av Arne Tollbom efter Sigfrid Ericsons idé. Kyrkorummet har tolv karaktäristiska ljuskronor.

ATT SÄRSKILT TÄNKA PÅ i förvaltning och användning av kyrkan och kyrkomiljön:
- Landmärke i staden
- Anläggningens borglika karaktär
- Kyrkan är välbevarad till sin exteriör och till sin interiör
- Det hantverksmässiga utförandet i detaljer.
- Enhetligt och stilrent kyrkorum (Nationalromantik)
- Materialvalet med sten, tegel och trä
- Utsmyckningen, skulpturer av trä och sten
- Bänkarnas originalyta och norra sidoläktardörrens originalskick