Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Sundsvall kn, VÄSTERMALM 1:2 M.FL. GUSTAV ADOLFS KYRKA

 Anläggning - Värdering

GUSTAV ADOLFS KYRKA
12/31/06
Motivering
Kyrkan är ett fint exempel från nygotikens verkliga glansperiod där en starkt sammanhållande arkitektur skapar en helgjuten samverkan mellan de olika delarna som torn, långhus, sidoskepp och kor. Kraftiga, muskulösa strävpelare, branta takfall och torn med spetsiga spiror markerar en stark vertikalitet och resning i uppbyggnaden. Dock finner man den horisontella delningen minst lika viktig, antydd genom taklisternas nästan grafiskt tecknade nivåbeskrivning runt tornkropp, långhus samt kor, nivåerna stegras gradvis; börjar i sockeln, därefter tegelbandet under sidoskeppens fönster, vidare fönstrens form, sidoskeppets och mittskappets takfot samt slutligen raden av spetsiga takkupor på det högresta taket. Byggnaden präglas av en enorm detaljrikedom, precision och en balanserad vertikalitet. Det är intressant att jämföra Gustaf Hermanssons stadskyrka i Sundsvall med den något mindre men dock snarlikt utformade Asmundstorps kykra i Skåne, ritad av Hermansson år 1890, alltså fem år före Sundsvalls kyrka, även detta en kyrka med tre skepp, uppförd i rött tegel, 1897.

Att särskilt tänka på
* GA-kyrkan i sin nygotiska prakt, är än idag till sina grunddrag oförändrad och ett exempel på en åldrad formvärld som utvecklats genom ny byggnadsteknik, nya material och en ny syn på arkitektur.
* Den målade träskulpturgruppen i tre delar med i mitten Jesus och två barn, till vänster, jungfru Maria och Jesusbarnet och till höger, utformad av konstnären Ivar Lindekrantz, 1951. Liksom konstnärens övriga verk har skulpturen i form och utryck en lugn självklarhet, att figurerna representerar kristna gestalter binder dem inte vid en kristen dogmatik, det är deras mänsklighet som ger dem deras religiositet, man får gå andra konstepoker, närmast medeltiden, för att hitta en motvarighet till denna naturliga religiösa känsla.
* Den nya gesalt som kyrkan gavs efter den stora restaureringen 1950-52, en arkitektur vilken upplevs som ljusare, mer rymd och mer rofylld, i blickfånget koret med de värdiga, enkla men samtidigt skulpturalt sköna träskulpturena av konstnären Ivar Lindekranttz.
* Den nya orgeln vilken byggdes 1991-92 med kyrkans ursprungsorgel som förebild både vad gällde klang och Gustaf Hermanssons orgelfasad, kogenial med den övriga arkitetkuren i kyrkorummet.

Källor och litteratur
Henrik Cornell och Johnny Roosval, Sveriges kyrkor - Konsthistorsikt inventarium, Medelpad (Esselte aktiebolag, Stockholm, 1939).