Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Borgholm kn, RÄPPLINGE 16:6 RÄPPLINGE KYRKA

 Anläggning - Värdering

RÄPPLINGE KYRKA
6/1/06
Motivering
Kulturhistorisk bedömning av enskilda kvarter/områden.

Norr om kyrkan (f d kvarter B och C)
Området karaktäriseras av en stor blandning av gravvårdar från 1910-talet och fram till idag.
Grusgravar med omgärdning var tidigare vanligt på Räpplinge kyrkogård och den som finns
kvar i området bör bevaras. Kyrkogårdens enda bevarade murgrönskulle finns i området och
bör bevaras som en länk till en tidigare begravningstradition som nu försvunnit. Vårdarna av
gjutjärn skall föras in på församlingens inventarieförteckning.


Öster och söder om kyrkan ( f d kvarter A, C-D)
I området har man gravlagt människor sedan första kyrkan stod på platsen. Av kvarterets
äldsta tid finns idag inga spår men kvarterets samling av gravvårdar bidrar till att ge kvarteret
en känsla av hur det kan ha sett ut vid sekelskiftet 1900. Gravvårdarna här har höga lokal- och
personhistoriska värden eftersom många i bygden och även nationellt kända personer ligger
begravda här. Flera av de enskilda gravvårdarna har också p.g.a. av sin ålder och utformning
hantverksmässiga värden. De grusbelagda och omgärdade gravplatserna berättar om en äldre
gravtradition som idag är försvunnen. De utgör därför viktiga delar av kyrkogårdens
utvecklingshistoria. Gravtumban från 1600-talet samt vårdar från 1800-talets mitt eller äldre
och vårdar av gjutjärn/smide, skall föras in på församlingens inventarieförteckning och i de
fall gravrätten upphör vårdas av församlingen.



KULTURHISTORISK BEDÖMNING AV KYRKOGÅRDEN I DESS HELHET
Räpplinge kyrka och kyrkogård ligger intill vägen mellan Borgholm och Gärdslösa. Den
första kyrkogården bör ha anlagts i samband med att den första kyrkan byggdes på platsen på
1000-talet, men av den medeltida kyrkogården finns det inte idag några tydliga spår.

Någon utvidgning av Räpplinge kyrkogård är inte känd men man kan möjligen avstått från att
använda den norra sidan av kyrkogården fram till 1800-talet. Kyrkogården rymmer idag spår
från 1800-talets mitt och framåt men är främst en produkt av 1900-talets användning. De
grusgravar som fanns under sent 1800-tal och början av 1900-talet såddes igen på 1960-70-
talen. Då togs också omgärdningar i form av stenramar, häckar och staket bort.

Eftersom Räpplinge kyrkogård använts under lång tid finns här en blandning av gravvårdar
och gravplatsutsmyckningar som berättar om skiftande synsätt när det gäller
begravningstraditioner, synen på döden och sorgearbetet i stort. Enstaka gravvårdar och
grupper av vårdar vittnar om skiftande ideal och många gånger om hantverksskicklighet. De
rymmer information som handlar om person- och/eller lokalhistoria i form av personnamn,
gårds- och bynamn samt titlar. De vanligaste titlarna är lantbrukare och hemmansägare. Men
här finns också ett antal titlar som visar på socknens samröre med kungahuset som till
exempel trotjänarinnan på Solliden och slottsfogden på Solliden. Den dödes hemort finns
angivet på det stora flertalet vårdar.

Kyrkan och kyrkogården bildar tillsammans med omgivande bebyggelse i form av bland
annat Kyrkstugan och före detta skolan en värdefull miljö som visar på platsens betydelse i
socknen. Gravtumban från 1600-talet och vårdarna från 1800-talets mitt och äldre ska föras in
på församlingens inventarieförteckning tillsammans med gravstaketet av smide och vården av
gjutjärn. Kulturhistoriskt värdefulla för kyrkogården är också de omgärdade gravplatserna. De
visar på äldre former av gravplatsarrangemang som en gång var vanliga på Räpplinge
kyrkogård. Viktig för kyrkogårdens karaktär är till exempel kyrkogårdsmuren och grindarna
från 1850-talet samt trädkransen.


På en kyrkogård är det naturligt att gravvårdar ändras och gravrätter återgår och får
ny ägare. Det är dock viktigt att man iden långsiktiga förvaltningen är uppmärksam på
att bevara de olika delarnas karaktär och gravvårdar från olika tider.

Sammanfattningsvis:
• Räpplinge kyrka och kyrkogård utgör centrum i en medeltida kyrkomiljö. Här har
socknens religiösa centrum funnits under en lång sammanhängande tid.
• Bland gravvårdarna på Räpplinge kyrkogård och inne i kyrkan finns exempel på
vårdar från mitten av 1200-talet fram till idag.