Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Boxholm kn, ÅSBO KYRKA 2:1 ÅSBO KYRKA

 Anläggning - Värdering

ÅSBO KYRKA, Åsbo kyrkogård
1/1/06
Motivering
Kulturhistorisk bedömning
Åsbo kyrka och kyrkogård med dess murar, grindar, trädkrans och gravkapell bildar en
sammanhållen miljö med mycket höga kulturhistoriska värden. Kyrkogårdens murar har
olika karaktär. Eventuellt lades muren både runt den gamla och nya kyrkogården i
samband med att nya kyrkogården anlades på 1920-talet eller också fick den nya
mursträckningen ett utseende som påminde om befintlig mur. Muren runt 1970-talets
utvidgning har en helt annan sentida karaktär. De olika karaktärerna har ett mycket högt
kulturhistoriskt intresse. Detta gäller även grindarna som är något olika men ändå
utformade med samma huvuddrag.
Trädkransen visar på det parkideal som blev vanligt på våra kyrkogårdar från slutet av
1700-talet, på landsortskyrkogårdarna åtminstone under andra halvan av 1800-talet. I
Åsbo finns en trädkrans enbart kring den gamla kyrkogården. Gravkapellet uppfördes i
anslutning till den nya kyrkogården på 1920-talet och ritades av arkitekt Otto
Gustafsson, Strålsnäs. Det representerar en typ av byggnad som är mycket vanlig på
länets kyrkogårdar och som ofta uppfördes enligt samtidens arkitekturideal.
Gångsystemet på gamla och nya kyrkogården är i stort sett oförändrat sedan
planritningarna från 1920-talet, vilket har ett mycket högt kulturhistoriskt värde.
Gångarna understryker också kyrkogårdens struktur genom att kvartersindelningen blir
tydlig.
På den gamla kyrkogården finns ett antal större gravvårdar, framför allt från andra delen
av 1800-talet. Tolv gravar har dessutom någon form av omgärdning, de flesta
stenramar, och av dessa är tio täckta med grus och två med gräs/mossa. Grustäckta
gravar har tidigare varit mycket vanligt förekommande i länet. Troligen är det ett bruk
som växer fram under andra delen av 1800-talet. Till de grusade gravarna hör i
allmänhet någon typ av omgärdning; häck, stenram eller järnstaket. Omgärdning med
stenram verkar generellt ha varit vanligast från 1920-talet och fram till och med 1960-
talet. En av gravarna i Åsbo är omgärdad av ett stenstaket, vilket är en ovanlig typ av
omgärdning. Omgärdade grusgravar har till stora delar tagits bort från länets
kyrkogårdar och har därför allmänt ett högt eller mycket högt kulturhistoriskt värde.
På nya kyrkogården är fortfarande den ursprungliga strukturen tydlig. Invid
kyrkogårdsmuren i norr och längs kvarterens långsidor ligger de större familjegravarna.
I kvarterens inre finns enkelgravarna, den s k allmänna linjen. Systemet med linjegravar
växer fram under slutet av 1700-talet. Det innebar att begravningarna skedde på linje
vartefter dödsfallen skedde. Äkta makar eller andra familjemedlemmar begravdes inte
bredvid varandra. Från början innebar systemet troligen inte någon direkt
”statusskillnad”, men under 1800-talet övergick det till att bli en gravläggning för dem
som inte kunde eller ville betala för en gravplats. Det är av vikt att bevara
linjegravvårdar så man kan följa ordningen på gravläggningar. Denna placering av
familjegravar respektive linjegravar var tidigare mycket vanlig på länets kyrkogårdar
och har ett mycket högt bevarandevärde. Av mycket högt kulturhistoriskt värde är även
att den centrala axeln från landsvägen fram till gravkapellet betonas enligt den
ursprungliga planen. Även rygghäckarna i kvarteren betonar denna riktning. Till
anläggningen hör även gravkapellet med dess terrassmur. Vid en jämförelse med
planritningen från 1923 visar det sig att nya kyrkogården är mycket välbevarad. Den är
dessutom ritad av Harald Wadsjö som var en av sin tids stora auktoriteter på
kyrkogårdar.
Enskilda gravvårdar har ett högt eller mycket högt kulturhistoriskt värde. Det gäller bl a
de äldre gravvårdarna från 1800-talet, gravvårdar av järn och graniturnorna.
Gravvårdarna kan även ha ett personhistoriskt värde, såsom gravvården över skalden
Per Daniel Amadeus Atterboms far. Titlar berättar om en trakts näringsliv och sociala
struktur. I Åsbo har många gravvårdar titlar med kyrklig anknytning, t ex comminister
och kyrkovärd. I övrigt berättar gravvårdarna om jordbruket, skogsbruket och järnvägen
mm.

BESKRIVNING AV ENSKILDA KVARTER
Kvarter A, D och E Gravplats nr A 1-11, D 1-23 och E 1-8

Kulturhistorisk bedömning
På flygfotot ovan från 1935 syns de omgärdade grusgravarna i södra delen av kvarter D,
utmed en äldre begränsning. Det var tidigare vanligt på länets kyrkogårdar att de mer
påkostade gravarna och familjegravar lades i en rad invid kyrkogårdsmuren eller i
kvarterens utkanter. På gamla kyrkogården i Åsbo kan man se detta genom de
kvarvarande grusgravarna och enskilda större gravvårdar. Grustäckta gravar har tidigare
varit mycket vanligt förekommande i länet. Troligen är det ett bruk som växer fram
under andra delen av 1800-talet. Till de grusade gravarna hör i allmänhet någon typ av
omgärdning; häck, stenram eller järnstaket. Omgärdning med stenram verkar generellt
ha varit vanligast från 1920-talet och fram till och med 1960-talet. Omgärdade
grusgravar har till stora delar tagits bort från länets kyrkogårdar och har därför allmänt
ett högt eller mycket högt kulturhistoriskt värde. I kvarter A finns en gravkulle, som är
en ovanlig gravtyp i Östergötland. Enskilda gravvårdar kan ha ett högt eller mycket
högt kulturhistoriskt intresse genom bl a sin ålder, tidstypiska utformning eller lokala
betydelse. Titlar på gravvårdar berättar om en trakts näringsliv och sociala struktur.

Kvarter B, C, F och G Gravplats nr B 1-16, C 1-103, F 1-163 och G
1-69
Kulturhistorisk bedömning
I kvarter B och G finns några gravar med omgärdning. De flesta av dessa är grusträckta.
Grustäckta gravar har tidigare varit mycket vanligt förekommande i länet. Troligen är
det ett bruk som växer fram under andra delen av 1800-talet. Till de grusade gravarna
hör i allmänhet någon typ av omgärdning; häck, stenram eller järnstaket. Omgärdning
med stenram verkar generellt ha varit vanligast från 1920-talet och fram till och med
1960-talet. Omgärdade grusgravar har till stora delar tagits bort från länets kyrkogårdar
och har därför allmänt ett högt eller mycket högt kulturhistoriskt värde. En av gravarna i
kvarter B är omgärdad av ett staket av sten, vilket är en ovanlig typ av omgärdning.
Enskilda gravvårdar kan ha ett högt eller mycket högt kulturhistoriskt intresse genom
bl a sin ålder, tidstypiska utformning eller lokala betydelse. I kvarter F finns t ex en stor
granitvård med krönkors, uppslagen bok och textplatta av marmor samt ett kors i
järnsmide från 1915. I kvarter C finns ett enkelt järnkors från 1866 samt en gravvård
över komministern och vice pastorn Gabriel Atterbom, far till skalden Per Daniel
Amadeus Atterbom. Titlar på gravvårdar berättar om en trakts näringsliv och sociala
struktur.

Kvarter H Gravplats nr H 1-204
Kulturhistorisk bedömning
I kvarter I är fortfarande den ursprungliga strukturen tydlig. Längs kvarterets långsidor
ligger de större familjegravarna. I kvarterets inre finns en del enkelgravar, den s k
allmänna linjen. Systemet med linjegravar växer fram under slutet av 1700-talet. Det
innebar att begravningarna skedde på linje vartefter dödsfallen skedde. Äkta makar eller
andra familjemedlemmar begravdes inte bredvid varandra. Från början innebar systemet
troligen inte någon direkt ”statusskillnad”, men under 1800-talet övergick det till att bli
en gravläggning för dem som inte kunde eller ville betala för en gravplats. Det är av vikt
att bevara linjegravvårdar så man kan följa ordningen på gravläggningar. Denna
placering av familjegravar respektive linjegravar var tidigare mycket vanlig på länets
kyrkogårdar och har ett mycket högt bevarandevärde. En vattenbrunn var redan från
början inplacerad i den nya kyrkogårdens sydvästra hörn, då det fanns en kallkälla där
och inga gravplatser är inritade på planritningen från 1923.
Enskilda gravvårdar kan ha ett högt eller mycket högt kulturhistoriskt värde och titlar på
gravvårdar berättar om en trakts näringsliv och sociala struktur.

Kvarter J Gravplats nr J 1-176
Kulturhistorisk bedömning
Kvarterets uppbyggnad med gravrader dels i nord/sydlig och dels i väst/östlig riktning
har ett mycket högt kulturhistoriskt värde. Rygghäckarna betonar detta. Enskilda
gravvårdar har ett högt eller mycket högt kulturhistoriskt värde. Titlar berättar och en
trakts näringsliv och sociala struktur. T ex titeln ”forstmästare” har anknytning till
bolagsskogsbruket och var en utbildning som lades ner på 1930-talet.

Kvarter K Gravplats nr K 1-96
Kulturhistorisk bedömning
I kvarter K är fortfarande den ursprungliga strukturen tydlig. Längs kvarterets långsidor
ligger de större familjegravarna. I kvarterets inre finns en del enkelgravar, den s k
allmänna linjen. Systemet med linjegravar växer fram under slutet av 1700-talet. Det
innebar att begravningarna skedde på linje vartefter dödsfallen skedde. Äkta makar eller
andra familjemedlemmar begravdes inte bredvid varandra. Från början innebar systemet
troligen inte någon direkt ”statusskillnad”, men under 1800-talet övergick det till att bli
en gravläggning för dem som inte kunde eller ville betala för en gravplats. Det är av vikt
att bevara linjegravvårdar så man kan följa ordningen på gravläggningar. I kvarter K är
det relativt sena linjegravar, 1951-1964. Vid mitten av 1960-talet upphör
linjegravsystemet. Denna placering av familjegravar respektive linjegravar var tidigare
mycket vanlig på länets kyrkogårdar och har ett mycket högt bevarandevärde. Enskilda
gravvårdar kan ha ett högt eller mycket högt kulturhistoriskt värde och titlar på
gravvårdar berättar om en trakts näringsliv och sociala struktur.

Kvarter L och N Gravplats nr L 1-14 och N 1-78
Kulturhistorisk bedömning
Kvarterets kulturhistoriska värde ligger framför allt i enskilda gravvårdar.

Kvarter M och O-V
Kulturhistorisk bedömning
_