Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Kinda kn, VÄSTRA ENEBY 2:1 VÄSTRA ENEBY KYRKA

 Anläggning - Värdering

VÄSTRA ENEBY KYRKA, Västra eneby kyrkogård
1/1/02
Motivering
Kulturhistorisk bedömning
Västra Eneby kyrka, kyrkogård, kyrkstallar och likbod bildar en väl sammanhållen
miljö. De påkostade grindarna och de formklippta tujorna i väster har ett mycket stort
kulturhistoriskt värde för att visa den betoning man har velat lägga på huvudingången
till kyrkan. Trädkransen visar på det parkideal som blev vanligt för våra kyrkogårdar när
det gäller landsbygden framför allt från mitten av 1800-talet. Området med grusgravar
är en rest av ett system som var mycket dominerande på länets kyrkogårdar från mitten
av 1800-talet och ca 100 år framåt. Här märks de större ”köpegravar” som ofta låg i
kvarterens utkanter och längs de större gångarna. De mindre gravvårdarna, i synnerhet
norr om kyrkan, visar på de s k linjegravarna. Under mer än 150 år, fram till mitten av
1960-talet, hade man s k allmänna linjer på kyrkogårdarna. Där begravdes de avlidna en
och en radvis. Det kunde innebära att äkta makar fick sina vilorum långt från varandra.
Det är viktigt att bevara både större familjegravar och enklare linjegravar, så att man
kan få en uppfattning om kyrkogårdens äldre indelning. Beträffande linjegravarna är det
av kulturhistoriskt intresse att kunna utläsa i vilken ordning begravningarna har skett. På
den nya kyrkogården från 1953 är gravvårdarna mycket enhetliga och tidstypiska för
andra delen av 1900-talet och rygghäckarna betonar kyrkogårdens tidstypiska strikta
karaktär. Dessa olika delar av kyrkogården speglar vad som varit ”brukligt” på våra
kyrkogårdar under olika perioder och är en viktig kunskapskälla. Enskilda gravvårdar
har ett högt kulturhistoriskt värde. Det gäller bl a speciella tidstypiska typer av
gravvårdar såsom gjutjärnskorset från 1870-talet. Titlar på gravvårdar säger en del om
näringsliv och social struktur i en socken. I Västra Eneby märks bl a flera
hemmansägare och titlar som hör samman med kyrkliga eller kommunala uppdrag. Här
finns även ett par sentida titlar: idrottsmannen och fotografen. Titeln ”hamnfogde” kan
knytas till Kinda kanal, som berör socknen i öster. Gravvårdar kan även ha ett högt
lokalhistoriskt värde.

BESKRIVNING AV ENSKILDA KVARTER
Kvarter A Gravplats 1-282

Kulturhistorisk bedömning
Området med grusgravar är en rest av ett system som var mycket dominerande på länets
kyrkogårdar från mitten av 1800-talet och ca 100 år framåt. Här märks de större
”köpegravar”, som ofta låg i kvarterens utkanter och längs de större gångarna. I
kvarteret finns även ett antal troliga linjegravvårdar. Under mer än 150 år, fram till
mitten av 1960-talet, hade man s k allmänna linjer på kyrkogårdarna. Där begravdes de
avlidna en och en radvis. Det kunde innebära att äkta makar fick sina vilorum långt från
varandra. Det är viktigt att bevara både större familjegravar och enklare linjegravar, så
att man kan få en uppfattning om kyrkogårdens äldre indelning. Beträffande
linjegravarna är det av kulturhistoriskt intresse att kunna utläsa i vilken ordning
begravningarna har skett.
Enskilda gravvårdar har ett högt kulturhistoriskt värde. Det gäller bl a gravvårdarna från
1800-talet. Titlar på gravvårdar säger en del om näringsliv och social struktur i en
socken. I kvarter A märks flera titlar som hör samman med kyrkliga eller kommunala
uppdrag. Bland dessa märks kyrkvärd, prost, theol. doctor och kommunalordföranden.
Titeln ”hamnfogde” kan knytas till Kinda kanal, som berör socknen i öster. Gravvårdar
kan även ha ett högt lokalhistoriskt värde t ex den över Mor Kristin i Gäddefall (A 232
ca) som var mor till idrottsmannen ”Kalle Bellman” (B 127ca). När sonen hade
omkommit i en olycka brukade olika idrottsföreningar besöka hans mor varje jul för att
hedra sonens minne.

Kvarter B Gravplats 1-319
Kulturhistorisk bedömning
Området med grusgravar är en rest av ett system som var mycket dominerande på länets
kyrkogårdar från mitten av 1800-talet och ca 100 år framåt. Här märks de större
”köpegravar”, som ofta låg i kvarterens utkanter och längs de större gångarna. I
kvarteret finns även ett antal troliga linjegravvårdar. Under mer än 150 år, fram till
mitten av 1960-talet, hade man s k allmänna linjer på kyrkogårdarna. Där begravdes de
avlidna en och en radvis. Det kunde innebära att äkta makar fick sina vilorum långt från
varandra. Det är viktigt att bevara både större familjegravar och enklare linjegravar, så
att man kan få en uppfattning om kyrkogårdens äldre indelning. Beträffande
linjegravarna är det av kulturhistoriskt intresse att kunna utläsa i vilken ordning
begravningarna har skett.
Enskilda gravvårdar har ett högt kulturhistoriskt värde. Det gäller bl a gravvårdarna från
1800-talet och tidstypiska exempel på gravvårdstyper såsom gjutjärnskors och s k
bautastenar. Titlar på gravvårdar säger en del om näringsliv och social struktur i en
socken. I kvarter B märks flera hemmansägare. Annars är det en stor variation på titlar,
t ex befallningsman, kusk och de mer sentida idrottsman och fotograf. Titeln
”hamnfogde” kan knytas till Kinda kanal, som berör socknen i öster. Gravvårdar kan
även ha ett högt lokalhistoriskt värde. Rygghäckarna understryker den relativt strikta
karaktären.

Kvarter C, nya kyrkogården Gravplats 1-176 samt
urngravplats 1-34
Kulturhistorisk bedömning
Den nya kyrkogården invigdes 1953. Enligt en tidningsartikel som beskrev
kyrkogårdens utseende vid invigningen var växtmaterialet i häckar ett annat och
gångarna hade en annan beläggning. Trots de förändringar som skett är den strikta
karaktären med rygghäckar och relativt enhetliga gravvårdar tidstypisk och har ett
kulturhistoriskt intresse. Den nya kyrkogården är en del av kyrkogårdens
utvecklingshistoria.