Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Svalöv kn, STENESTAD 28:1 STENESTADS KYRKA

 Anläggning - Värdering

Stenestads kyrka, STENESTADS KYRKA
6/26/15
Motivering
Kulturhistorisk karaktärisering för Stenestad kyrkoanläggning
Stenestad ligger på den skogsklädda Söderåsen. Kyrkan är naturskönt belägen
omgiven av betesmarker åt två håll. Dagens Stenestad är en sammanhållen by med de
två före detta skolorna och gatehus längs vägarna.

Kyrkan är den högst belägna i Skåne, 188 m över havet. Kyrkogården är vackert
omgärdad av stengärdsgårdar och lövträd och på den utvidgade delen av bokhäckar.
Gravarna omges av buxbom, stenramar, järnstaket eller står direkt i gräs.

Gravplatserna har tunnats ut genom åren vilket ger kyrkogården ett delvis splittrat
intryck.

Kyrkan har exteriört en ålderdomlig karaktär. Dess planform är typiskt romansk med
långhus, lägre och smalare kor och absid. Kyrkan är byggd under sent 1100-tal eller
1200-tal. Den har skonats från utbyggnad med korsarm, som ofta tillfogats kyrkorna
på 1800-talet. Planformen ger en god bild av en medeltidskyrka. Det medeltida
murverket är byggnadshistoriskt betydelsefullt. Inslaget av räfflat tegel runt de
ursprungliga romanska fönsteröppningarna, synligt på vinden var ovanligt vid denna
tid och visar på inflytande och kontakter med Herrevads kloster. Räfflat tegel upphör
före 1300-talets början.
1848 byggdes västtornet av C G Brunius. Tornet med trappgavlar är rikt dekorerat
med blinderingar och typiskt för Brunius. De nuvarande fönsteröppningarna är
typiska för nyromanskt 1800-tal. Brunius var mångbegåvad och bl. a
domkyrkoarkitekt, professor i grekiska, kyrkoherde, konsthistoriker och debattör.
Han dominerande kyrkobyggandet under mitten av 1800-talet i Skåne. Han ritade
fem helt nya kyrkor och gjorde om ett 60-tal. Brunius förespråkade medeltidsstilen
och gick på tvärs mot den förhärskande nyklassicismen som Överintendentsämbetet
förespråkade. Denna statliga myndighet hade ansvaret för utformningen av nya
kyrkor, men Brunius tog inte alltför stor hänsyn till dem.

Interiören präglas av inredningen från 1800-talet. Brunius har ritat predikstol,
altarring, altare med kors och skärmvägg. Det var typiskt för Brunius att avskilja
sakristia i koret. Det är ovanligt att Brunius disposition med skärmvägg är bevarad
liksom hans altarkors. Brunius förordade vanligen enkla altarprydnader, och menade
att symbolisk konst skulle ges företräde framför figurframställande. Bänkar och
predikstol har en ny färgsättning från 1935 med dekormålning från 1970-talet.
Dekormålningen har bristande konstnärligt värde.
Medeltiden representeras av valven med ett ovanligt och vackert stjärnvalv med
mycket tunna ribbor som bildar en åttauddig stjärna. Dopfunten är det enda medeltida
inventariet som finns kvar.