Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Gnosjö kn, ÅSENHÖGA PRÄSTGÅRD 1:2 ÅSENHÖGA KYRKA

 Anläggning - Värdering

ÅSENHÖGA KYRKA
1/1/07
Motivering
Kvarter A har genom sitt välexponerade läge varit kyrkogårdens
mest statusfyllda kvarter och präglas av ett stort antal äldre vårdar.
Det har rört sig om ett renodlat köpegravskvarter. Den ursprungliga
karaktären med grusbäddar och häckar är idag utslätad och återstår
bara som spillror i form av ett par grusgravar, dessa är dock av värde
att vidmakthålla i pedagogiskt syfte. Den förnämsta platsen vid kyrkogårdens
huvudingång har förbehållits en stor kyrkoherdegrav och
brukspatronen vid Marieholms bruk, socknens mest framträdande
personer. Dessa och ytterligare en grav har stenramar som på nytt
borde läggas i grus för att återskapa något av den tidiga 1900-talskaraktär
som i princip gått förlorad på kyrkogården. Bland de äldre
vårdarna har de av gjutjärn ett särskilt högt kulturhistoriskt värde
genom att de kan knytas till bygdens järnbruk och den tidigaste
industriella gravvårdsproduktionen. De högresta granitvårdarna från
tidigt 1900-tal ger ett dynamiskt intryck. Titlar på vårdar speglar
en svunnen tids ståndssamhälle.

Kvarter B har ett förfl utet som köpegravskvarter med grusbäddar
och häckar, väl exponerat mot landsvägen. Detta är en karaktär som
idag är utslätad genom omläggningen till gräsmatta där efterkrigstidens
låga vårdar dominerar till antalet. Det kulturhistoriska värdet
ligger i enskilda vårdar där de äldre högresta exemplaren betyder
mycket för upplevelsen av historiskt djup och dynamik. Titlar på
vårdar speglar en svunnen tids ståndssamhälle med stark bondeklass.
Några vårdar minner om väckelsens betydelse i bygden.

Kvarter C har idag en typisk efterkrigstida karaktär med låga vårdar
längs rygghäckar, en vanlig företeelse på svenska kyrkogårdar.
En handfull äldre små vårdar kan indikera en allmän linje. Det är
främst i dessa som kvarterets kulturhistoriska värde ligger, genom
det historiska djup de ger och vad de berättar om socknens tidiga
1900-talshistoria.

Kvarter D har en helgjuten efterkrigstida karaktär med enhetliga
låga vårdar av grå granit, vilket speglar folkhemmets kollektivistiska
anda. Ortsnamnen och de få titlarna kan knytas till Marieholms
bruk och speglar därmed en viktig del av socknens 1900-talshistoria.
Gångarna av kalksten och rygghäckarna hänger samman
med 1950-talets kyrkogårdsestetik, här mer utpräglat än på övriga
efterkrigstida kvarter inom kyrkogården. Det kulturhistoriska vär-
det ligger i kvarterets övergripande strukturer och enstaka vårdar.
Minneslunden speglar det sena 1900-talets gravsed.

Kvarter E har överlag en efterkrigstida prägel. Det kulturhistoriska
värdet ligger i det äldre vårdbeståndet, vilket ger ett historiskt djup
och en dynamik åt kvarteret. Titlarna berättar om socknens sociala
sammansättning kring förra sekelskiftet. Av särskilt högt värde är
de musealt bevarade gjutjärnsvårdar som kan knytas till bygdens
järnbruk och representerar den tidigaste industriella gravvårdsframställningen.
Kvarter F utgör den gamla allmänna linjen, vilken ännu är klart
avläsbar genom ett tiotal plattor från 1920- och 30-talen. Dessa är
dock uppblandade med efterkrigstida vårdar. Allmänna linjen är en
tidigare mycket vanlig företeelse på kyrkogårdarna men är idag sällan
bevarad. De små vårdarna berättar om ståndssamhällets bredare
folklager. Som en solitär står grosshandlare Jönssons individuellt
utformade vård, exponerad mot gången fram till kyrkans sydport.
Denna och linjegravvårdarna konstituerar kvarterets främsta kulturhistoriska
värden. Ett strukturmässigt värde finns i den enhetliga,
rygghäckskantade raden av jämnstora efterkrigstida vårdar av svart
granit mot västra gången.

Kvarter G har idag en typisk efterkrigstida karaktär med låga vårdar
längs rumsskapande rygghäckar inom en gräsmatta. Detta är en
vanlig företeelse på svenska kyrkogårdar. Det kulturhistoriska värdet
ligger främst i den övergripande strukturen och enskilda vårdar av
hög ålder eller med titel.

Nya kyrkogården speglar efterkrigstidens kyrkogårdsideal med stora
lättskötta gräsytor. Vårdarnas uniformitet kan ses som ett uttryck
för folkhemmets kollektivistiska anda och likheten inför Gud.

kyrkogården som helhet
Åsenhöga kyrkogård är anlagd 1857, samtidigt som den nyklassicistiska
kyrkan. Kyrkogården består av en gammal och en ny del, klart
avgränsade. Direkt norr om kyrkogården står ett bårhus från 1957
med särpräglad takresning. Gamla kyrkogården har en kvadratisk
och strikt symmetrisk plan med kyrkan i mitten, delande kyrkogården
i en nordlig och en sydlig hälft. Den omges av en ursprunglig
stenmur med smidd entrégrind och sekelgammal trädkrans, typiska
drag för en landsbygdskyrkogård. En viktig del av denna karaktär
är även de rätvinkligt utlagda grusgångarna. Från entrén utstrålar
fyra landsvägar.
Gravkvarterens karaktär från förra sekelskiftet är idag utslätad
genom ett konsekvent borttagande av grusbäddar och häckinramningar
från gravplatserna. Omläggningen från grus till lättskötta
sammanhängande gräsytor är en utveckling som de flesta av länets
kyrkogårdar genomgått under senare årtionden. Detta har lett till
att gravkvarterens kulturhistoriska värden främst ligger i enskilda
vårdar. Vissa betydelsefulla strukturer kan dock skönjas. Väl exponerade
vid huvudingången i väster finns ett par stora familjegravar
från förra sekelskiftet för två av socknens mest betydande personer,
kyrkoherden och brukspatronen på Marieholms bruk. Dessa båda
gravar har bevarade stenramar, vars sentida gräsyta borde återgå
till grus. Det är i samma kvarter som dessa, nämligen A, som det
mest enhetliga beståndet av äldre vårdar fi nns, liksom de enda
två grusbäddar som bevarats. Vidmakthållandet av dessa fyller ett
pedagogiskt syfte. Kvarter A och B, båda på ömse sidor om huvudingången
har varit utpräglade köpegravskvarter om vilket idag
endast ett antal kvarstående högresta vårdar vittnar. Genom sitt väl
synliga läge hade dessa kvarter hög status. Överlag dominerar en
efterkrigstida karaktär på resterande kyrkogården med låga vårdar
längs rygghäckar, en spegling av ståndssamhällets utjämning. Det
nordöstra kvarteret, D, har en särskilt enhetlig och stram utformning
från 1950-talet samt inkorporerar en häckomgärdad minneslund
som är ett uttryck för vår tids förändrade gravsed. Kvarter F söder
om kyrkan innehåller en ännu klart avläsbar allmän linje med ett
tiotal små plattor från 1920- och 30-talen. Detta är en sällan bevarad
företeelse på länets kyrkogårdar, vilken vittnar om socknens
bredare folklager i svunnen tid. I fl era av kvarteren fi nns inslag av
äldre vårdar, vilka ger ett historiskt djup och i många fall även blir
ett formmässigt dynamiskt inslag. Ett ansenligt antal bevarade gjutjärnsvårdar
besitter ett särskilt högt värde, dels genom att flera är
tillverkade på järnbruk i bygden och dels genom att de representerar
den tidigaste industriella framställningen av gravkonst. Flertalet av
dem är samlade som museivårdar i ett hörn av kyrkogården.
Titlar förekommer på många av vårdarna fram till efterkrigstiden.
Dessa ger en bild av socknens historia och sociala sammansättning
under 1800- och 1900-talet. Flera yrkestitlar kan kopplas samman
med Marieholms bruk och den stora betydelse det hade för bygdens
utveckling. I övrigt återspeglas ett samhälle med en stark och
självmedveten bondeklass, karakteristiskt för godslösa socknar. En
handfull vårdar bär referens till Missionsförbundets sångbok och
vittnar därigenom om väckelsen.
Nya kyrkogården i söder tillkom 1974 och har en enkel och stram
uppbyggnad med granitklädd mur, trädrader, rätvinkliga kvarter och
rader av uniforma, låga vårdar. Detta är helt i linje med det senare
1900-talets kyrkogårdsideal där funktionsaspekten spelar en stor
roll, vilket de stora lättskötta gräsytorna är ett uttryck för. Vårdarnas
enhetlighet ger en bild av efterkrigstidens kollektivistiska anda.
På en kyrkogård är det naturligt att gravvårdar och gravrätter ändras.
Det är dock viktigt att man i den långsiktiga förvaltningen är
uppmärksam på att bevara de olika delarnas karaktär och att gravvårdar
från olika tider finns representerade.

Att tänka på i förvaltning av kyrkogården:
- Gamla och nya kyrkogården utgör två klart åtskilda delar med
olika karaktär.
- Stenmurar, grindstolpar, smidesgrindar, trädkrans, grusgångar och
rygghäckar är viktiga delar av kyrkogårdens utformning.
- Gamla kyrkogårdens symmetriska planering.
- Vårdar äldre än 1940 eller med titel bör bevaras på plats. Gjutjärnvårdar
skall finnas med på kyrkans inventarieförteckning.
- De grusbäddar som bevarats i kvarter A bör vidmakthållas och
de gravar med stenram som finns kvar i kvarteret bör återfå sin
grusfyllning för att återskapa en liten del av kyrkogårdens sekelskifteskaraktär.