Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Göteborg kn, NÄSET 51:54 NÄSETS KYRKA

 Anläggning - Värdering

NÄSETS KYRKA
6/6/06
Motivering
NÄSETS KYRKA uppfördes 1966-67, på ny kyrkplats, efter ritningar av arkitekt Ville Berglund. Kyrkan ligger på en mindre kyrkotomt i ett område med främst villor och radhus i Näset i västra Göteborg.

KYRKOMILJÖN utgörs av kyrkan, sammanbyggd med bl.a. expedition och församlingslokaler, och ett fristående klocktorn. Byggnadsmönstret är typiskt för kyrkans tillkomsttid. Församlingslokalerna är visuellt underordnade kyrkan genom sin lägre höjd och sitt enklare utförande.

KYRKAN är en rektangulär salkyrka med sadeltak. I kyrkobyggnaden sammanförs traditionella influenser med moderna byggnadstekniker och material. Kyrkan är vid första påseendet i hög grad traditionell och visar på inspiration från medeltida kyrkor, bl.a. i de vitfärgade, spritputsade och ganska slutna murarna och det branta sadeltaket. Taket är dock täckt med eternitshingel och vilar på moderna limträbågar. Murverkets konstruktion och de höga, smala fönstren är också typiska för byggnadstiden.

KYRKORUMMET är enkelt och funktionellt utformat. Det är traditionellt orienterat med koret i öster, dock utan tydlig avgränsning från resten av kyrkan. På var sida om koret öppnar sig rummet, i norr med ett sidoskepp och i söder med en kyrksal bakom en vikvägg. Båda utrymmena har lägre takhöjd.

Via vapenhuset, sidoskeppet eller kyrksalen kan man ta sig vidare till andra lokaler i anläggningen. Kyrkan är dock relativt tydligt avgränsad från resten av lokalerna.

Kyrkorummet är ganska ljust, med ljusinfall främst i den bakre delen av kyrkan samt från fönster i sidoskeppet och kyrksalen. Rummet upplevs dock som slutet från omvärlden, då fönstren har vattrat glas som inte medger någon visuell kontakt med omvärlden. Det fasta inredningen är i huvudsak från kyrkans tillkomsttid, med kompletteringar under 1970- och 1980-talen.

Kyrkans mest framträdande utsmyckning utgörs av de två glasmosaikfönstren som är placerade på var sida om koret. Fönstren är tillverkade av konstnären Joël Mila år 1976.

ATT SÄRSKILT TÄNKA PÅ i förvaltning och användning av kyrkan och kyrkomiljön:
- Den oförändrade exteriören med traditionella influenser i en 1960-talsgestaltning
- Glasmosaikfönstren av Joël Mila