Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Värnamo kn, KÄRDA 3:3 KÄRDA KYRKA

 Anläggning - Värdering

KÄRDA KYRKA
1/1/06
Motivering
Kvarter A är kyrkogårdens äldsta del med kontinuitet från medeltid. Av detta märks dock inte
mycket, utan de flesta spår är från sent 1800-tal eller senare. Kvarterets utsträckning kan dock
ha medeltida kontinuitet. Kvarteret har flera gjutjärnsvårdar av mycket högt kulturhistoriskt
värde som minner om närheten till Åminne. I kvarteret nordvästra del ligger även Emilie
Petersens grav – “Mormor på Herrestad”. Hon har betytt mycket för den frikyrkliga
missionsrörelsen och hennes grav här har därför stora kulturhistoriska värden. Gravvårdar av
olika ålder och utformning står blandade med varandra utan någon tydlig struktur, vilket beror
på kontinuerliga förnyelser utan en genomgripande plan. Av den anledningen ligger de
kulturhistoriska värdena främst i enskilda vårdar, oavsett placering.

Kvarter B är kyrkogårdens yngsta och präglas av moderna
vårdar. Det är även det mest enhetliga kvarteret på
kyrkogården och det är i detta som det främsta kulturhistoriska
värdet ligger. Många liknande kvarter finns på de flesta
kyrkogårdar och typen av gravvårdar finns även väl
representerad på andra delar av kyrkogården. Enhetligheten
samt att den ursprungliga indelningen av kvarteret i mindre
grupper med måbärshäckar fortfarande är intakt hör det
som är mest värt att bevara.

Kvarter C har en splittrad åldersfördelning och gravvårdarna representerar många olika
tidsepoker och sociala klasser. I avsaknad av en tydlig struktur och enhetliga områden ligger det
kulturhistoriska värdet främst i enskilda gravvårdar. Dessa är gravvårdar som genom titlar och
orts- eller gårdsnamn berättar om socknens historia och geografi. Här finns även konstnärligt
påkostade vårdar och framför allt stora antalet gjutjärnsvårdar som är så typiskt för Kärda.
Gjutjärnsvårdarna har ett mycket stort kulturhistoriskt värde genom det de berättar om närheten
till Åminne bruk.

Kärda kyrkogård har en ovanlig historia vilken tydligt avspeglar sig i dagens kyrkogård.
Kyrkogården är uppdelad i tre åtskiljda delar, varav den äldsta delen längst i öster har medeltida
kontinuitet. Den medeltida kyrkan som stod här revs 1876 och den nya uppfördes ett hundratal
meter västerut där också en ny kyrkogård anlades. Den gamla kyrkogården fortsatte att
användas parallellt med den nya och det dröjde fram till 1960-talet då man behövde utvidga
marken igen. Området mellan de två kyrkogårdarna togs då i anspråk och man kopplade ihop de
två delarna till en.
Kyrkogården i Kärda utmärker sig inte bara genom denna tydliga tredelning utan även och
kanske framförallt på grund av de många bevarade gjutjärnskorsen. Det stora antalet beror på
närheten till Åminne bruk som har tillverkat dem, samt de många begravda som har haft
anknytning till bruket, vilket även syns efter att ha studerat titlar på gravvårdarna. Det är smeder
och gjutare, modellsnickare och bruksförvaltare mm som här ligger begravda. Det stora antalet
gjutjärnsvårdar är ett mycket värdefullt särdrag för Kärdas kyrkogård.
Även övriga gravvårdar är kulturhistoriskt värdefulla och berättar om socknens historia. Av
inskriptioner på vårdarna så som titlar, orts- eller gårdsnamn lär vi oss om samhällets sociala
sammansättning och dess geografi. Olika tidstypiska gravvårdar berättar genom utformning,
storlek och material om skiftande ideal och hantverksskicklighet. De sociala skillnaderna i äldre
tider brukar synas genom olika kvarter för köpegravar och för så kallade allmänna gravar. I
Kärda saknas de allmänna gravarna och kvarteren ser följaktligen relativt homogena ut. Likaså
saknas den vanliga strukturen med större köpegravar längs med kyrkogårdsmurarna, längs med
gångarna eller i speciella kvarter – varför man får en bild av ett ur social synpunkt relativt
homogent samhälle, präglat framförallt av närheten till Åminne bruk. Det yngre kvarteret B ger
också en bild av ett socialt sett homogent samhälle – något som är betydligt vanligare och mer
typiskt för tiden.
Grindar och stenmurar är av olika ålder och är uttryck för respektive epok. Ingen av de tre
delarna har en enhetlig trädkrans, något som inte nödvändigtvis heller behöver ha funnits vid
något tillfälle. I kvarter A finns en ursprunglig och medveten gestaltning med måbärshäckar
som rumslig avgränsare som är typisk för sin tid.
På en kyrkogård är det naturligt att gravvårdar ändras och gravrätter återgår och får nya
ägare. Det är dock viktigt att man i den långsiktiga förvaltningen är uppmärksam på att bevara
de olika delarnas karaktär och gravvårdar från alla tider.

Sammanfattning
● Kyrkogården har en tydlig uppdelning i tre delar som representerar olika tidsepoker. Det är
önskvärt att varje del behåller sin karaktär. Detta görs lättast genom att helst koncentrera nya
gravar till den yngsta delen, kvarter B, samt att andra gravar som ändå placeras i kvarter A och
C anpassas i mått och proportioner till befintliga äldre vårdar.
● Kyrkogårdens främsta kulturhistoriska värde ligger i de många bevarade gjutjärnsvårdarna.
Dessa är uttryck för den betydelse Åminne bruk har haft i socknen.
● Särdragen för varje kvarter bör tillvaratas och eventuellt även förstärkas. Detta görs genom
att huvudsakligen lägga nya gravar i det nya kvarteret och att endast tillåta nya gravar i de äldre
kvarteren om gravvårdarna anpassas i storlke, form och material till de befintliga äldre vårdarna.