Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Helsingborg kn, REGEMENTSKALKEN 2 ALLHELGONAKYRKAN

 Anläggning - Värdering

Allhelgonakyrkan, ALLHELGONAKYRKAN
12/4/15
Motivering
Kulturhistorisk karaktärisering för Allhelgonakyrkans kyrkoanläggning
Allhelgonakyrkan ligger nära kusten vid en gata omgiven av bostadshus från mitten av 1900-talet. En bit norr om kyrkotomten ligger kyrkogård och prästgård. Anläggningen är stor och innehåller både kyrka, församlingslokaler och arbetsrum. Den byggdes som församlingshus, men har med Råås expansion och med tillbyggnaderna blivit församlingens samlingspunkt.
Kyrkan invigdes 1928, ritad av Oscar Persson, och byggdes till 1961, ritad av Arnold Salomon-Sörensen.

Både de äldre och yngre byggnaderna karaktäriseras av det mörka hårdbrända Helsingborgsteglet. Kyrkan och östvinkeln från 1928 är byggd i nyklassicistisk stil med enhetlighet och symmetri. Takpannorna är på dansk/skånskt vis lagda i bruk ut i gavelspetsarna utan utsprång eller plåtar, taket är ett högt sadeltak. Hörn, fönster- och dörromfattningar är rusticerade. Fönstren är höga och spröjsade. I tillbyggnaden från 1961 har arkitekten i första längan använt ett formspråk som binder ihop kyrka och församlingslokal. Fönstern har stående format och stenomfattningar, tegelmuren är horisontellt rusticerad med utkragande skift. Den tredje längan är byggd samma år men har getts ett modernare formspråk med slät tegelmur och modernistiska fönster. Sakristian som är tillbyggd 1961 är däremot gjord så att den helt smälter in i kyrkan från 1928. Det bruna teglet i murarna och det röda tegeltaket är det sammanbindande materialet i hela anläggningen, liksom detaljer i murarna som sockelskift och takgesims.

Tyvärr är fasaden förvanskad genom att vissa entrépartier och glaspartier liksom enstaka källarfönster i församlingsdelen är utbytta till klumpiga platta bruna aluminiumpartier. Ramperna till församlingslokalerna har klumpiga räcken medan ramp och handikappdörr till kyrkan är fint utformade.

Interiört finns det gedigna material som kalksten, omsorgsfullt gjorda detaljer och snickerier och vackra spegeldörrar med originalhandtag bevarade. Kyrkorummet karaktäriseras av 1920-talets nyklassicistiska stilideal som synliggörs t.ex. i väggarnas pilastrar med akantuskapitäl. Parkettgolv ger ingen sakral stämning medan taket och korets väggmålningar är det som skapar rummets speciella och sakrala atmosfär, liksom korets betongkassettak med överljus som ger en speciell karaktär och bör värnas.
Kyrkan är invigd 1928, samma år som Sankt Andreas kyrka på sjukhusområdet i Helsingborg och delvis i samma stil. Sankt Andreas är mer välbevarad och har en nästan intakt inredning där varje detalj är sammanhållen och ritad av arkitekten.

Entréhallen till församlingslokalerna har ett vackert mosaikkonstverk, gula tegelväggar och klinkergolv. Arbetslokalerna i övrigt har byggts om med standardiserade detaljer och enklare material.

Församlingen har utöver gudstjänsterna olika aktiviteter som till exempel flera körer.