Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Norrköping kn, TÅBY 8:1 TÅBY KYRKA

 Anläggning - Värdering

TÅBY KYRKA, TÅBY KYRKOGÅRD
1/1/06
Motivering
Kulturhistorisk bedömning
Tåby kyrka och kyrkogård med dess grindar, mur, trädkrans och gravkor är en väl
sammanhållen miljö med mycket höga kulturhistoriska värden. Kyrkogårdens struktur
med sin fortfarande tydliga uppdelning med mer påkostade köpegravar norr om kyrkan
och en enklare sydsida betingar ett mycket högt kulturhistoriskt värde. Kontrasten
mellan nord- och sydsidan är viktig att bevara. På kyrkans norra sida står ett gravkor
över släkterna Taube, Hamilton och von Saltza, Mems slotts ägare. Gravkoret ändrades
1952 till att bli Tåby församlings gravkapell. Det har ett mycket högt värde dels genom
sin funktion och dels genom sin arkitektoniska utformning. Det finns flera större
monumentala gravvårdar som har ett högt eller mycket högt värde. Här kan nämnas nr
A 117-128, en stor grusad grav med sarkofag, nr A 25, en grusgrav med tre liggare,
samt nr A 32-33 ytterligare en stor grusgrav.

Trädkransen är också viktig för miljön och visar på det parkideal som var gällande på
kyrkogårdarna från slutet av 1700-talet och på landsortskyrkogårdarna åtminstone från
mitten av 1800-talet. De daterande minnesstenarna i bogårdsmuren är kulturhistoriskt
värdefulla, då exakt tillkomsttid av murar sällan är känd.

Ett högt kulturhistoriskt värde finns även i flera enskilda gravvårdar. Det kan bl. a. bero
på ålderdomlighet, att de är tidstypiska, konstnärlig utformning eller lokal- och
personhistoriskt intresse. Det sistnämnda framgår bl. a. av olika titlar som är angivna på
gravvårdarna. Det finns en stor variation av titlar på vårdarna på Tåby kyrkogård.
Många har en lantlig anknytning som lantbrukare, hemmansägare och olika typer av
hantverkare. Närheten till Mem och Slätbaken tydliggörs i titlar som tullmästare,
tullförvaltaren och båtbyggaren. Som lokalhistoriskt intressant grav kan även den över
”tant Hilda i Målslätten” nämnas. Om henne berättas att hon var som församlingens
eget helgon. Hon skadades svårt som liten av en bagge och fick senare en högaffel i
magen. Trots att hon var svårt handikappad och fattig levde hon ett långt liv och var 91
år gammal när hon gick bort 1950. Hon var djupt förankrad i lutherdomen och skänkte,
trots sin fattigdom, pengar till kyrkan, bland annat finansierade hon ett krucifix. Varje
påsk hade hon med påskliljor från sin tomt till att smycka kyrkans altare. Denna
tradition lever kvar genom att församlingen varje påsk efter gudstjänsten lämnar altarets
påskliljor på hennes grav. Hennes enkla gravvård i trä och den lokala förankringen ger
gravvården ett mycket högt kulturhistoriskt intresse.

Ett mycket högt kulturhistoriskt värde ligger också i de grustäckta gravanläggningarna
med omgärdning av häckar eller stenramar, som minner om ett begravningsskick som
förr var vanligt men nu håller på att försvinna. Omgärdningar med stenramar verkar ha
blivit vanligt från 1920-talet och förekommer ofta tillsammans med omgärdning av
häckar.

Gångsystemet och häckarna, på främst den södra sidan, är viktiga för strukturen.
Vidare kan nämnas den del av en medeltida gravsten som ligger i torningången.

BESKRIVNING AV ENSKILDA KVARTER
Kvarter A, gravplats nr 1–144
Kvarteret ligger norr om kyrkan.

Kulturhistorisk bedömning
Kvarteret har i hög grad kvar sin karaktär som område för högreståndsbegravningar. De
stora statusmarkerade gravarna, Blidbergska och Taubska, de tre grusade gravplatserna
med stenram samt de övriga köpegravarna har alla ett mycket högt kulturhistoriskt
värde. Det gäller även de tre ålderdomliga vårdarna i nordöstra hörnet. De är intressanta
som exempel på äldre tiders begravningsskick. Värt att notera är även den enkla vården
i trä över Hilda i Målslätten. Hilda var en lokalprofil i Tåby socken. Hon levde under
fattiga förhållanden och skadade sig i unga år. Trots handikapp och fattigdom åstadkom
hon mycket för trakten och ihågkoms än idag, ca 60 år efter hennes bortgång. Det finns
inom kvarteret flera exempel på vårdar som har någon form av titel. Exempelvis finns
titlarna Häradsdomaren, Smidesmästaren, Rusthållaren, Högvälborna Fröken,
Lantbrukare, Tullmästare, Tullförvaltaren. Titlar är kulturhistoriskt intressanta i och
med att de ger mycket information om vilka som levt och verkat i en bygd. Intressant
med Tåby kyrkogård är att närheten till det närbelägna godset är tydlig på kyrkogården.
Vidare är de träd som finns i omgärdningen och inne på kyrkogården värdefulla. De
minner om en äldre tradition med ett parkideal som rådde på kyrkogårdarna.

Kvarter B, gravplats nr 1-96
Kvarteret sträcker sig över ungefär halva kyrkogården på den västra delen.

Kulturhistorisk bedömning
Inom kvarteret finns inte många gravvårdar, hela kvarteret har ännu inte tagits i anspråk.
Inte heller finns någon tydlig, strikt struktur med rygghäckar. Bland de gravvårdar som
finns, har flera ett högt kulturhistoriskt värde. Gjutjärnsvårdar som det lilla korset över
C. G. Andersson och hans hustru (nr B 28) har ett högt kulturhistoriskt värde som
exempel på äldre gravskick. Det finns också ett par gravvårdar som har någon form av
titel. Dessa är Friherre, Lantbrukare, Smeden, Åkaren och Åkeriägaren. Titlar är
kulturhistoriskt intressanta eftersom de berättar mycket om en trakts näringsliv och
sociala struktur.

Kvarter C, gravplats nr 1-319
Kvarteret sträcker sig över hela den södra sidan av kyrkogården.

Kulturhistorisk bedömning
Ett mycket högt kulturhistoriskt värde ligger i att så många vårdar finns kvar från det
gamla linjegravssystemet. Systemet med linjegravar växte fram under slutet av 1700-
talet. Det innebar att begravningarna skedde på linje varefter dödsfallen skedde. Äkta
makar eller andra familjemedlemmar begravdes inte bredvid varandra. Från början
innebar troligen inte systemet någon direkt ”statusskillnad”, men under 1800-talet
övergick det till att bli en gravläggning för dem som inte kunde eller ville betala för en
gravplats. Systemet upphörde på 1960-talet varefter flertalet linjegravar tagits bort.
Därför är det av vikt att linjevårdar bevaras så man kan följa ordningen på
gravläggningarna. En annan anledning till att linjevårdarna är kulturhistoriskt värdefulla
är att de indikerar hur kyrkogården tidigare varit indelad i områden med köpegravar och
linjesystem. Titlar på gravvårdar säger en del om näringsliv och social struktur i en
socken. Inom kvarter C finns exempelvis dessa titlar Föreståndaren, Trädgårdsmästaren,
Båtbyggaren, Majoren, Grenadjären, Löjtnant, Pastor.

Vidare ligger en stor del av det kulturhistoriska värdet i kvarterets struktur. Dess elva
rygghäckar ger det en strikt, tidstypisk karaktär som är viktig att bevara för att binda
samman gravraderna.