Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Skellefteå kn, S:T ÖRJAN 1 SANKT ÖRJANS KYRKA

 Anläggning - Värdering

Sankt Örjans kyrka, SANKT ÖRJANS KYRKA
4/28/10
Motivering
Sankt Örjans kyrka från 1935 är uppförd i en blandstil mellan 1920-talets klassicism och 1930-talets modernism, där modernismen utvändigt särskilt märks i flygel-byggnaden med församlingslokaler. Detta var ett tidigt exempel på att flera funktioner för församlingen skulle samsas i en och samma anläggning. Under 1940- och 50-talen blev detta allt vanligare. Utvändigt präglas kyrkan av de enkla och geometriska formerna, det branta kopparklädda sadeltaket som är dubbelt så högt som fasaden samt den höga och spetsiga takryttaren i väster. Även kyrkans interiör har en i huvudsak klassicistisk utformning, med betydelsefulla originalinslag som det höga innertaket med synliga bjälkar, bänkinredning, läktare, färgsättning etc. Originalarmaturerna tillhör de modernistiska inslagen invändigt, tillsammans med de monumentala läktarpelarna som bryter igenom läktaren och bär upp taket, samt de modulliknande innertaken i sidoskeppen.

Kyrkans exteriör är i stort sett oförändrad sedan byggnadstiden medan interiören förändrats, främst vid koret 1965. Ändringen tog delvis hänsyn till befintlig arkitektur, bl.a. genombröts korväggen i en redan befintlig stor rundbågad nisch. Men samman-taget innebar det ändå en viss förvanskning av den främre delen av kyrkorummet och att såväl ljusföringen som det arkitektoniska och byggnadshistoriska värdet påverkades negativt. Under 1930-talet gick kyrkobyggandet i landet ner och Sankt Örjans kyrka utgör därför ändå en för länet värdefull representant för denna tid.

Att särskilt tänka på vid användning och förvaltning av kyrkomiljön och byggnaderna

Kyrkan har ett framträdande läge i stadsplanen och utgör en betydelsefull fondbyggnad i den centralt belägna platsbildningen vid Kyrkplan. Det är viktigt att sikten är fri mot kyrkan från dessa väderstreck.

Kyrkans exteriör är ett välbevarat exempel på sin tids stilblandning av klassicism och modernism. Det är den enda kyrkan i länet som utformats av den produktive arkitekten John Åkerlund, som i övrigt ritat ett flertal byggnader för kyrkan i landet och mycket profan bebyggelse i länet, inte minst i Skellefte-hamn. Arkitekturens rena former och sparsmakade detaljer gör kyrkan känslig för förändringar och tillägg utvändigt.

Innertaket, bänkar med måleri, armaturer, läktarbarriär, orgelfasad och dörrblad har bevarats intakta sedan byggnadstiden 1935 och är betydelsefulla och tidstypiska inslag i kyrkorummet. Åkerlund ritade inte bara kyrkan utan även all inredning. Kyrkan har kvar sin originalfärgsättning och viss patina på golvet.

Det bevarade pneumatiska romantiska orgelverket på läktaren är sällsynt och har få motsvarigheter i länet.

Träskulpturgruppen med Sankt Örjan, draken och prinsessan utgör ett signum för kyrkan eftersom församlingen heter Sankt Örjans församling och kyrkan uppförts på Örjansberget. Stockholmaren Tore Strindberg (1882-1968) räknades också under sin tid till en av landets mest framstående skulptörer.