Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Smedjebacken kn, SMEDJEBACKEN 2:22 SMEDJEBACKENS JÄRNVÄGSSTATION

 Anlaggning - Historik

Historik
Smedjebacken blev tidigt en industriort i modern mening. 1860 återinvigdes Strömsholms kanal efter ombyggnad. Året innan hade den smalspåriga järnvägen Väsman-Barken öppnats. Vid 1850-talet startade Smedjebackens valsverk, Morgårdshammars mekaniska verkstad och Risingsbo ångbryggeri. Strömsholms kanal utgjorde en viktig utskeppningsled för Västerbergslagen och i Smedjebacken fanns kanalens överste hamn. Industrierna förlades i Smedjebacken med transportekonomiska och logistiska motiv. När Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnvägar (SWB) några årtionden senare byggde järnbanan Ängelsberg -Ludvika passade inte den hittilsvarande transportlösningen. På grund av valsverket och hamnen måste järnvägen dras söder om sjön och bolaget var då tvunget att lösa in den redan etablerade smalspåriga banan. Därmed hamnade stationen utanför det det dåvarande samhället, söder om Kolbäcksån och valsverket medan ortens centrum ligger norr om Kolbäcksån.

(KÄLLA: Beslut - Byggnadsminnesförklaring Länsstyrelsen Dalarnas län, 2013-02-08, Dnr. 432-6136-2012)