Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Borås kn, JÄRNVÄGEN 2:13 BORÅS CENTRALSTATION

 Anlaggning - Historik

Historik
Borås första järnvägsförbindelse var en bibana till västra stambanan - Borås-Herrljunga Järnväg - som invigdes 1863. Under 1880-talet tillkom ytterligare två banor: Varbergsbanan och Kindsbanan. Stadens fjärde järnväg blev Göteborgsbanan som stod klar 1894. Detta bolag lät bygga en ny station vid en tidigare hållplats som fortsättningsvis kallades Borås nedre. Det nya stationshuset ritades av arkitekten Adrian Crispin Pettersson tillsammans med sin son Carl Crispin.
Byggnadens exteriör var strikt symmetrisk med ett kraftigt markerat tvåvånings mittparti flankerat av lägre sidopartier med två fönsteraxlar. Mittdelen accentuerades särskilt av två torn samt ett centralt gavevlparti med utkragade torn. Rundbågemotivet i bottenvåningens fönster hölls ihop av murade tegelband och gav byggnaden tyngd och horisontalverkan, rundbågen användes även i mittdelens och tornens takgesims. Vertikalverkan skapades genom tornen och gavelpartiet och förstärktes av de krönande utsirade smidesdetaljerna.
År 1902-03 anlades ytterligare en privatbana - Borås-Alvesta Järnväg. Även denna bana nyttjade Borås nedre som station och den ökande tragikmängden ställde krav på utbyggnad av stationen och stationshuset. Byggnadens sidopartier förlängdes med tre fönsteraxlar och avslutades med ett förhöjt gavelparti med samma formspråk som det i mittdelen. Under 1900-talets första decennier utvecklades ett allt närmre samarbete mellan järnvägslinjerna, och de slogs samman 1930. Borås nedre blev den gemensamma huvudstationen och stationsnamnet ändrades till Borås Central.
Interiören har genomgått flera förändringar under årens lopp, senast 1991 då bland annat väntsalen ommålades och entrédörrarna byttes ut.

KÄLLA: Förslag till skyddsföreskrifter, 2003-02-07, beteckning: 311-3586-2002, Riksantikvarieämbetet