Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Nässjö kn, NÄSSJÖ 13:5 NÄSSJÖ LOKSTALL

 Anlaggning - Historik

Historik
Nässjö är ett samhälle som är uppbyggt kring järnvägen. Den första järnvägen var Södra stambanan från Malmö till Falköping 1846. Nässjö blev snabbt därefter en järnvägsknut av betydande mått då flera banor anslöt till varandra här. År 1873 tillkom Nässjö - Oskarshamns järnväg, 1874 den betydande Östra stambanan till Katrineholm, 1882 anslöt Halmstad - Nässjö järnväg och 1914 Sävsjöström - Nässjö järnväg. Redan 1864 uppfördes första lokstallet vid bangårdens södra ände vid Runnerydssjöns strand.
Nässjö bangård expanderade kraftigt strax innan sekelskiftet 1900 och de befintliga lokstallarna låg i vägen för nödvändiga utvidgningar. År 1896 började en ny lokstation anläggas i bangårdens norra ände. Då elektrifieringen av Södra stambanan var klar 1933 minskade ånglokstjänsten i Nässjö varför 8 platser i 1896 års stall var obehövliga och revs. 1986 revs resten av 1896 års lokstall.
År 1911 stod ett nytt rundstall klart med 6 platser och 20 m vändskiva färdig strax öster om det gamla. Sammanbyggt med rundstallet fanns vattentorn och ångcentral. Stallet utökades samma år med 6 platser och 1918 tillkom ytterligare 3 platser något längre. Vändskivorna moderniserades med kullager 1921.
Under hela perioden har det funnits behov av underhåll och service för de dragande fordonen.
Tiden från 1911 till våra dagar har speglat lokstallets utveckling på fordonssidan och har försetts med ny utrustning i både stall och verkstadsdel. Intressant är att notera att den nya utrustningen mycket sällan har ersatt den gamla utan installerats vid sidan av den.
Flera rundstall finns kvar i landet - i varierande storlek från 1 - 25 platser. Nässjö lokstall med sina 15 platser är ett av de större i Sverige och torde vara det enda kvarvarande i större storlek som är komplett. En mycket stor del av verkstadsutrustningen är bevarad.

KÄLLA: Beslut - Byggnadsminnesförklaring, Länsstyrelsen i Jönköpings län, 2006-09-28, Dnr 432-19504-1999