Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Berg kn, STORSJÖ 2:21 STORSJÖ KYRKA

 Anlaggning - Historik

Historik
HISTORIK FRÅN PROJEKTET SOCKENKYRKORNA. KULTURARV OCH BEBYGGELSEHISTORIA -

FÖRSAMLING 1995 - STORSJÖ

BEFOLKNINGSTAL - 1805: 104, 1900: 541, 1995: 331

FÖRSAMLINGSHISTORIK - Kapellförsamling utbruten ur Hede, definitivt betraktad som annexförsamling 1922.

LÄGE OCH OMGIVNING - Storsjö är en fjällsocken i Härjedalens nordligaste del. Den lilla kyrkbyn ligger på Storsjöns norra sida. Storsjö kyrka (kapell) står mitt i byn, omgiven av odlingsmark. Stigluckan i trä söder om kyrkan uppfördes 1931. Ett kapell uppfördes i Ljungdalen 1955-56 efter ritningar av arkitekten Karl-Axel Suwe.

RASERAD KYRKA / RUIN - I: 1751 uppfördes ett träkapell på en året innan invigd kyrkogård på en plats ett stycke nedanför nuvarande kyrkan. Den bestod av åtminstone ett rektangulärt långhus och sakristia. Revs när nuvarande kyrkan stod färdig. Stora delar av inredningen och altarväggens målade skenarkitektur, utförd av Pehr Sundin 1787, är bevarad i nuvarande kyrkan.

DEN BEFINTLIGA KYRKANS PLANUTVECKLING - II: Nuvarande träkyrkan uppfördes 1812, möjligen genom flyttning och utvidgning av gamla kapellet, arbetet leddes av Johan Fransman från Särvsjö. Den består av rektangulärt långhus med rakavslutat korparti i öster, vidbyggd sakristia vid östgaveln och torn i väster.

EXTERIÖR OCH INTERIÖR - Kyrkans ytterväggar har vitmålad stående panel, långhuset mansardtak, tornet lanterninhuv. Ingång på tornets sydsida. Kyrkorummet täcks invändigt av tunnvalv. Rummet har en tydlig 1700-talskaraktär genom altarväggens dominerande målade skenperspektiv kring altarpredikstolen, de slutna bänkkvarteren och den övriga överflyttade och välbevarade inredningen från det äldre kapellet. Orgelläktaren byggdes 1856, orgelfasaden 1954. En genomgripande restaurering verkställdes under ledning av arkitekten Ivar Stål 1927-31. Fönstren, lanterninen, ytterpanelen och tornportalen förändrades i detaljer till nuvarande utformning. Källare med separat trapphus i nordost tillkom. Interiörens ursprungliga färgsättning och dekor togs fram, sedan 1860 övermålad i vitt och guld.
Uppgifterna är sammanställda av Riksantikvarieämbetet, Forskningsprojektet Sockenkyrkorna. Kulturarv och bebyggelsehistoria 2002.


HISTORIK FRÅN KYRKOBYGGNADER 1760-1860 - År 1751 uppfördes av tre bönder ett tornlöst kapell i Storsjö, som stod kvar till i början av 1800-talet, då beslut togs att flytta byggnaden ett hundratal meter längre upp på sluttningen vid Storsjön. Kapellet skulle samtidigt utvidgas och förses med torn, vilket skedde under ledning av byggmästaren Johan Fransman från Särvsjö. Årtalet 1812 återfinns på takkammen. Från 1700-talskyrkan överfördes större delen av inredningen. Stiglucka från 1933.

PLAN OCH MATERIAL - Nästan kvadratiskt långhus med kor och vidbyggd sakristia i öster samt torn i väster. Huvudingång på tornets sydsida. Överbyggnad för nedgång till källare på nordsidan i vinkeln mellan sakristia och långhus tillkommen på 1930-talet.
Byggd med stolpvirke i korsvirkeskonstruktion, grunden av ojämn fältsten. Fasaderna är klädda med vitmålad stående lockpanel, grunden putsad och gråmålad. Taket och tornhuven är täckta med furuspån.

EXTERIÖR - Äldre ritningar saknas. 1931-33 förhöjdes troligen lanterninen något. Dagens tornportal med överliggande dekor och dörr tillkom sannolikt vid samma renovering. Dekoren återgår på de medaljonger som återfinns interiört över fönstren. Ursprungligen endast ett rektangulärt inramat fält över portalen samt snidade blomrankor överst på dörren.

INTERIÖR - Interiören är enhetlig och präglad av 1700-talets inredning, överförd från den äldre kyrkan. Väggarna är klädda med liggande slätpanel och taket tunnvälvt med längsgående bräder. Korväggens skulpturala utsmyckning med altarpredikstol, ursprungligen målad i blått, grönt och rött, är utförd av Jöns Halvarsson Björnlind och Jöns Ljungberg. Björnlind stod även för altarringen, ursprungligen i främst blå färg, med kartusch skuren av Ljungberg, som även var mästare till den dekorerade dörren till predikstolen. Över predikstolens ingång inom förgylld ram en målning, "Jesu bön i Getsemane" signerad J. Gerdin. Det gråmålade altarbordet är försett med ett i rött målat antependium med förgylld frans. På ömse sidor om predikstolskorgen en målad kolonnad i olika bruna nyanser, ursprungligen i grått, rött och guld, mellan dessa skymtar två kvinnogestalter i antikiserande dräkter. Den ena bär ett kors och den andra en tvåtungad fana. Kolonnaden vilar på en illusorisk sockel med nischer, som hyser urnor. Allt målat i grisaille. Korväggens dekormålning avslutas upptill med ett illusoriskt kassetterat valv och små putti som håller upp ett blåmålat draperi, som omramar skenarkitekturen.
Skilda uppfattningar finns om mästaren eller mästarna till altartavlan och korväggens dekormålning. Antingen målades den eller de av Pehr Sundin 1787-91 och överfördes intakt till den nya kyrkan eller också kompletterades eller förändrades de av Jon Nilsson Gerdin 1828. Den till gamla kyrkan av Ljungberg snidade takspegeln är uppsatt på nordväggen och omger en timglasbärande ängel.
Bänkinredningen med ursprungliga dörrar är sluten med dekorativa rokokogallerverk på de främsta bänkarna utförda av Ljungberg. Korbänkarna på ömse sidor om koret finns bevarade. Läktaren är tillverkad 1856. Modern orgel byggd 1954 av Werner Bosch, Kassel. En mycket vacker ingångsdörr till kyrkorummet med rokokodekor. Sniderierna utförda av Jöns Ljungberg och dekormålning av Pehr Sundin. Över fönsterna finns troligen ursprungliga skärmar med målade dekorelement som omsluter medaljonger.

Källa: Kyrkobyggnader 1760-1860. D 4, Härjedalen, Jämtland, Medelpad och Ångermanland