Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Uppvidinge kn, NOTTEBÄCK 10:1 NOTTEBÄCKS KYRKA

 Anlaggning - Historik

Historik
HISTORIK FRÅN KYRKOBYGGNADER 1760-1860 - Uppförd som gemensam kyrka för Nottebäck och Granhult 1832 mot den senare församlingens vilja. Den medeltida träkyrkan i Granhult fick dock stå kvar medan den medeltida stenkyrkan i Nottebäck revs. Den nya uppfördes strax norr om densamma efter ritningar av Johan Abraham Wilelius, 1827. Grunden lades 1828. För murningsarbetet svarade murmästaren Peter Olsson från Uråsa, för träarbetet byggmästaren Jonas Pehrsson i Benestad, Aringås. Kyrkan invigdes den 20 augusti 1837 av biskop Esaias Tegnér.

PLAN OCH MATERIAL - Rektangulärt kyrkorum med utbyggd, halvrund sakristia i öster samt torn i väster. Ingång genom tornet samt långsidornas mittportaler. Den södra har senare satts igen. Separat ingång finns även till sakristian. Planen följer helt 1827 års ritning. Murarna uppförda av sten, delvis med material från den gamla kyrkan, putsade och utvändigt avfärgade i en svagt rosa ton. Taktäckningen utgörs av plåt.

EXTERIÖR - Kyrkans exteriör följer den stadfästa ritningen frånsett att tornets rundfönster och gördelgesims inte utfördes. Exteriören är typisk för tillkomsttidens enkla, nyklassicistiska sockenkyrka. Urtavlorna och insättning av tornur sannolikt senare tillägg.

INTERIÖR - Ritningens monumentala utformning av altarväggen med bågställning och listverk kom ej att genomföras. Tunnvalvet gjordes flackare och altarpartiet inramas istället av pilastrar bärande en trekantsgavel. Vid renoveringen 1893 ersattes den altartavla, som skänkts av Karl XIV Johan till kyrkan 1842, av den gamla kyrkans altaruppsats från 1702, utförd av Torben Röding. Altartavlan, som är en kopia efter Michelangelo Caravaggios "Kristi gravläggning" från ca 1602, är nu uppsatt vid dopplatsen på den södra långväggen. Orgelfasaden från 1857 är ritad av Ludvig Hawerman. Inredningen är i övrigt ursprunglig men moderniserad i vissa detaljer. Interiörens färgsättning utgjordes från början av huvudsakligen pärlgrått och guld. Den nuvarande färgsättningen från 1956 baserar sig delvis på 1894 års färgsättning i olika "tonfärger", d v s blågrått, blågrönt och gråbrunt.

Källa: Kyrkobyggnader 1760-1860. Del 2, Småland och Öland. 1993