Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Stockholm kn, MÅSHOLMEN 22 SKÄRHOLMEN

 Anlaggning - Beskrivning

Beskrivning
KULTURHISTORISK KLASSIFICERING
Värderingsdatum: 2006-11-28
Klassificering: Grönt
Utförd av: Ann-Charlotte Backlund, Elisabet Wannberg Anna-Karin Ericsson, Martin Lagergren, Per Olgarsson, Marianne Strandin, Stockholms stadsmuseum.
Motivering: Grönt = Fastighet/fastigheter med bebyggelse som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt.

Detta stora parkeringshus har mycket stora stadsbyggnads-, samhälls-, och trafikhistoriska värden. Anläggningen skulle göra det möjligt för bilburna kunder från hela sydvästra Stockholm att utnyttja servicen i Skärholmens storcentrum. Parkeringshuset placerades därför i direkt anslutning till omkringliggande trafikleder och till själva centrumet. Långa gångavstånd skulle undvikas. Anläggningen utformades i en enhetlig betongarkitektur, med mycket tidstypiska lösningar på parkeringsproblemet. Ambitionen var att rymma många bilar på så liten markyta som möjligt, därav lösningen med flera däck. Byggnaden kännetecknades vidare av de sinnrika trafiklösningarna, som till exempel de komplicerade av- och påfartsramperna från de omkringliggande vägarna. Vissa inslag blev mycket karaktäristiska, som den spiralvridna infartsrampen med sitt övervakningstorn. Parkeringshuset hade från början 4000 bilplatser och sades vara norra Europas största.

2005 -2006 förändrades den nordligaste delen parkeringshuset helt, och inrymmer nu butiker. Förändringar skedde även på den södra delen av parkeringshuset, framförallt vid entréer och ljusgårdar. Ursprungskaraktären i de södra delarna är dock i huvudsak bevarad, detta gäller även det arkitektoniskt intressanta trafikledartornet med sina ramper.

INVENTERING 1999
Inventeringsdatum: 000111

OMRÅDE
Detta parkeringshus ligger i den östligaste delen av Skärholmens centrum och lär vid invigningen 1968 ha varit norra Europas största parkeringshus, med sina 4000 bilplatser.

I väster ansluter anläggningen direkt Skärholmens centrum. I norr ligger busstorget på Skärholmsplan, här finns en mindre infartsport. Trafiklederna Skärholmsvägen och Vårbyvägen ligger i öster och söder. I princip hela området består av parkeringshuset, men i nordöst och sydöst finns dessutom av- och påfarter till byggnaden från trafiklederna samt en bensinstation.

BYGGNADER
· Våningar: 4.
· Fasad: betongelement med frilagd ballast av marmorkross. Breda längsgående öppningar mellan däcken släpper in ljus och ventilerar bort avgaser. Utåt synliga betongpartier i anläggningen är ofta formgjutna i mönster; liggande eller och stående "lockpanel".
· Däck: plan 4 är belagt med vattenisolerande betong, de nedre planen är asfalterade.
· Stomme: betong.
· Förändringar: plan 1är numer omvandlat så att delar av det huserar Skärholmens loppmarknad samt några stormarknader med varuintag och lagerutrymmen. Butiksentréer finns i den nordligaste ljusgården. Från denna gård finns rullband och trappa upp till centrum. Plan 1 är i övrigt inte igenbyggt, men står till stora delar tomt. I och med de nya användningsområdena minskades parkeringshusets bilplatser till 3000.

Parkeringshuset är en rektangulär anläggning i nordsydlig riktning. Det är byggd med öppna däck i fyra plan och rymde ursprungligen 4000 bilplatser. Det understa planet (plan 1) ligger under marknivå, de tre övriga (plan 2-4) över mark. Plan 4 saknar tak. Varje däcksplan har numer sin egen färgmarkering (plan 1 vitt, 2 gult, 3 grönt och 4 blått) som syns i dörrar, i pelare, i fordonshinder samt på plan 4 i betonglådor med planterade träd. Från de olika planen löper rullband för fotgängare genom byggnaderna i kvarteren Måsholmen 9 och 10 till centrumet.

Utanför själva parkeringshuset, på den norra och östra sidan, löper en låg formgjuten betongmur som i nordöst blir högre med höga och smala ljusslitsar. Runt däcken (bakom elementfasaderna) finns skyddsräcken i svart järn med grova överliggare. På den östra fasaden är två utanpåliggande trapphustorn i betong placerade. De har plåtdörrar in till däcken. Tornens kortsidor har smala gallerförsedda öppningar i hela fasadens höjd. På däcken parkerar man snedställt, i rader i öst-västlig riktning.

Genom anläggningen löper i öst-västlig riktning tre stycken långsmala ljusgårdar som är öppna mot öster. Marken i dessa ligger i nivå med plan 1, och är delvis hårdgjord med betongplattor. Här finns även buskplanteringar och blomlådor, enstaka träd, gräsplättar och sittbänkar.

I sydöst är infarten från Vårbergsvägen och från Skärholmsvägen placerad. Bilisten kör på en dubbelriktad spiralvriden ramp till de olika däcken. Inuti rampen är ett cirkelrunt övervakningstorn placerat som skjuter upp ovan det övre däcket. Tornet har fasad i formgjuten, räfflad, betong, med smala, höga fönster. Den allra översta delen av tornet kragar ut, med en utåtlutande fasad i brunsvart aluminiumplåt som artikuleras av stående smala "aluminiumribbor". Detta parti är till stora delar uppglasat. Utfart från parkeringshuset sker i nordöst på plan 2. Bilisten leds ut från däcken via böjda ramper till Skärholmsvägen. Ovan utfarten finns ett mycket stort fristående skärmtak av veckad grå plåt med svarta stålpelare som vilar på plan 4.

Bensinstationen i områdets nordöstligaste del är en automatstation. Den ligger öster om Skärholmsvägen, i anslutning till en påfartsväg från parkeringshuset. Byggnaden är rektangulär, med platt tak och fasad i vit korrugerad plåt och gråsvart sockel i samma material. Över anläggningen, från byggnaden och ut över pumpöarna finns ett mycket stort skärmtak i plåt med röd och gul takomfattning och vit undersida. Marken i anläggningen är i sin helhet asfalterad eller lagd med betongplattor.

KOMMENTAR
Detta enorma parkeringshus dominerar hela östra Skärholmens centrum och bildar en barriär mot trafiklederna Skärholmsvägen och E4:an. Anläggningen skulle göra det möjligt för mer långväga, bilburna kunder att utnyttja servicen i Skärholmens centrum. Parkeringshuset är därför placerat i direkt anslutning till såväl de omkringliggande trafiklederna som till själva centrumet. Långa gångavstånd skulle undvikas.

Den föga förändrade anläggningen är utformad med en hel rad mycket tidstypiska lösningar på parkeringsproblemet. Ambitionen var att rymma många bilar på så liten markyta som möjligt, därav lösningen med flera däck. Byggnaden kännetecknas vidare av de sinnrika trafiklösningarna, som till exempel de komplicerade och av- och påfartsramperna från de omkringliggande vägarna. Vissa inslag är säregna, som exempelvis den spiralvridna infartsrampen med sitt övervakningstorn (som närmast påminner om trafikledartornet på en flyplats).

Det finns utrymmen i parkeringshuset som vid inventeringstillfället till stora delar var övergivna, det gäller framförallt de stora ytorna på det understa planet, men även de skräpiga och ljusfattiga ljusgårdarna.